Potkua kuntoon

Vatsa- ja selkälihaksista

Posted on: 12.10.2007

Torstainen salitreeni meni varsin hyvin. Mielentila oli reipas ja lihakset olivat riittävän levänneet. Maltoin siis levätä tarpeeksi patikkaretken jälkeen. Tein taas kokovartalotreenin erittäin nopealla temmolla noin 2 sarjaa/liike. Esimerkiksi hauiskääntöä tein kuitenkin 3 sarjaa, kun se sujuu vähän heikommin.

Omaohjaajani oli myös paikalla ja pyysin häntä tarkastamaan vatsarutistuksen tekniikan. Liike on ollut epäilyttävän helppo suorittaa eikä vatsalihakset rasitus yhtä paljoa kuin esim. istumaannousuissa. Hänen kertomansa mukaan joillakin ihmisillä vatsalihakset ovat tietyin osin luontaisesti voimakkaat ja juuri esim. vatsarutistus on helppo suorittaa. Tekniikkaan tehtiin sen verran korjausta, että liikerata on edellistä lyhyempi. Tämän jälkeen sainkin erittäin hyvää tuntumaan vatsalihaksiin. Jatkossa vain painoa lisää, kun lihakset tottuvat vastukseen.

Ohjaajan kanssa oli myös puhetta selkälihasliikkeestä – selänojennus laitteessa. Tätä olen tehnyt vielä aloituspainoilla ja liike on silti riittävän rasittava. Tässä liikeessä on kyse selän pienten lihasten harjoituksesta koko selän alueella, jolloin painoja ei saakaan olla liikaa. Selkä ojennetaan pyöristäen siten, että aktivoidaan lihaksia alhaalta ylöspäin sitä mukaan, kun selkä ojentuu.

Tästä nyt nähdään, kuinka tärkeää on, että salilla on paikalla asiansa osaava ohjaaja. Aina kannattaa kysyä neuvoa, jos jokin liike askarruttaa mieltä. Mikään liike ei saisi aihettaa esim. kipua ja rasituskin pitäisi saada kohdennettua juuri oikeisiin lihaksiin.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: