Potkua kuntoon

Archive for heinäkuu 2008

Potkulautailun MM-kisat järjestetään kahden vuoden välein ja viimeksi kisailtiin vuonna 2006 Helsingin seudulla. Edellisistä kisoista oli juttu myös Urheiluruudussa.

Tänään alkaa Oululaisilla Kari Heljasvaaralla ja Pasi Kemppaisella mukavan tuntuinen retki halki Suomen. Kävelyllä kerätään varoja hyväntekeväisyyteen, Syöpäjärjestöjen Elämän Viesti -tapahtuman osana. Kaverusten matkaa voi seurata blogissa ja reitin varrella voi liittyä myös matkalle mukaan. Aikataulu löytyy nettisivulta.

Sauvakävellen halki Suomen
Sauvakävelyblogi

Vasen jalka on taas hiukan parempi kuin edellisviikolla. Rasitusvamma ei enää rajoita liikkumista; portaita voi luontevasti kulkea alaspäin ja kävely ylä- tai alamäkeen sujuu normaalisti. Vammaa kuitenkin särkee ajoittain, kudokset ovat turvoksissa ja lievää rasitusta tuntuu liikunnan aikana. Jokaista askelta ei onneksi tarvitse enää miettiä työläänä suorituksena. Venyttelen jalkoja pääsääntöisesti kaksi kertaa päivässä liikunnan jälkeen.

Tästä viikosta eteenpäin liikunnan rasittavuutta ja kestoa voi lisätä vähitellen. Alkuviikon liikunnat olivat kävelyä, joka oli vielä yllättävän hankalaa. Kävelyn aikana ei niinkään väsynyt akillesjänne vaan kantapään sisäreuna. Kävelypäivien jälkeen hoivailin jalkaa vielä Voltaren-geelillä. Kalvojänne siis edelleen oireilee.

Loppuviikosta olikin mukavaa siirtyä pyöräilyyn. Pyöräily sujuu jo reippaasti normaaleja vaihteita käyttäen. Jalka ei enää juurikaan oireile pyöräilyn aikana tai sen jälkeen – hyvä. Loppuviikosta vielä yksi Voltaren-hoito turvotuksen takia.

Potkuttelua on vielä syytä rajoittaa, koska vamma on tästä hankittu. Seuraavat kokeilut jätän seuraavalle viikolle, kun akillesjänteen elpyminen on jo hyvällä mallilla. Viikonlopun otan varmaan aika rennosti, ehkä hiukan laiskaa oleskelua ja kävelyä ulkona.

Lähes joka aamu olen tehnyt pohkeille myös voimaharjoittelua. Pystyn tekemään jo kolme sarjaa, joissa toistoja noin 10-15 kpl, joko varpaillenousuja tai päkiällä seisten porrasnousuja. Pohkeen venyttelyt ennen ja jälkeen harjoituksen.

Erittäin hyödyllistä luettavaa on ollut tämä artikkeli: Akillesjänteen ylirasitusvamman kuntoutus.

Pahin rasitusvamman aiheuttama masennus on jo selvästi takana päin. Tästä voi jälleen suunnistaa projektissaan eteenpäin reippaammalla mielellä. Tämä on varmasti sellainen tilanne, josta pitää vain ottaa opikseen. Rasitusvamman syy on aina jokinlainen epätasapaino harjoittelukokonaisuudessa ravinto mukaan lukien. Jos pystyy tunnistamaan ja korjaamaan nämä puutteet, voi tulevaisuudessa välttyä uusilta rasitusvammoilta.

Omalla kohdallani yksi merkittävä puute on varmasti ollut lihashuollon laiminlyönti projektin aloittamisen jälkeen. Venyttelyt ovat unohtuneet, kun lihakset eivät enää kipeydy yksittäisen harjoituksen jälkeen. Tähän asiaan olen perehtynyt lukemalla seuraavaa kirjaa:

Kuntoilijan lihashuolto-opas

Muitakin merkittäviä syitä varmasti löytyy, mutta niihin pitää paneutua ajan kanssa. Kirjahyllystäni löytyy lukuisia hyviä kuntoliikuntaan opastavia kirjoja, joihin aion perehtyä nyt ajatuksen kanssa. Tämän lukutuokion jälkeen olen toivottavasti viisaampi ja osaan rytmittää kuntoilussani harjoitusta ja lepoa järkevällä tavalla.



  • Ei mitään
  • Johnd857: I'm curious to uncover out what weblog system youre employing? Im experiencing some small security problems with my latest weblog and Id like to locat
  • iilqtwohgbqo: mleuqdtwjewz
  • mtxqoknaxupz: eetbnomdoclx

Kategoriat