Potkua kuntoon

Archive for tammikuu 2009

Yksi toimiani helpottava seikka olisi tehdä lounaaksi jokin maukas salaatti, jota voisi valmistaa kerralla isomman annoksen. Alkuviikon salaatti oli seuraavanlainen:

  • kiinankaalia
  • kurkkua ja minitomaatteja
  • keltaista paprikaa
  • ananaspaloja
  • raejuustoa
  • hiukan kevyttä salaattikastiketta

Nämä ainekset sekoittelin valmiiksi kulhoon. Joka aamu lisäsin päiväannoksen sekaan noin 100 g keitettyä ruispastaa ja lautasen reunalle, salaatin seuraksi sitten purkillisen tonnikalaa vedessä. Todella herkullista.

Mielelläni otan vastaan hyviä vinkkejä teidän omista lempisalaateista, jotta saadaan mukavaa vaihtelua aterioihin. Minä olen lainannut toki kirjastosta erään salaattikirjan, mutta en ole vielä edes avannut koko kirjaa.

Seuraavaa salaattia odotellessa

Mainokset

Kengät aiheuttavat näköjään aina jotain ongelmaa. Viime viikolla muutaman vuoden ikäiset Ecco nilkkurit alkoivat kirjaimellisesti murentua jalkoihin. Kengän pohjasta irtosi jokin kolmiokappale ja lumi tietenkin pakkautui syntyneeseen koloon työntäen ympäröiviä reunoja poispäin. Lisää kappaleita irtoili, kun koetin kopistella ja hangata lunta kantapään alta pois. Tähän asti olen pitänyt Eccoja hyvälaatuisina kenkinä ja minulla on aina ollut joku pari niitä käytössä. Lienee syytä huolellisemmin tutkailla mallien pohjia tulevaisuudessa.

Tilalle ostin kotimaiset Kuomat, malli on Patriot ja väri on ruskea. Tämän viikon olen tepastellut uusilla kengillä ja täytyy kyllä kehaista kenkiä hiukan. Kengät ovat meikäläisen jalkaan todella hyvin istuvat; lesti on riittävän leveä, pohja joustava ja kenkä on mukavan lämmin. Nauhojen kiinnityslenkit on todella hyvin suunniteltu ja iltti asettuu erinomaisesti omalle paikalleen. Kenkien koko on 40 ja niihin mahtuu pakkaskeleillä myös riittävästi sukkia.

Suomalaisia kenkiä suomalaisiin jalkoihin.

Vilina haastoi minut kertomaan kuusi satunnaista asiaa itsestäni. Vastaan toki mielellään kysymyksiin, mutta olen nyt vähän laiska jatkamaan haastetta eteenpäin. Mitähän sitä nyt kertoisi?

  1. Olen vasenkätinen, mutta opin kutomaan puikoilla oikeakätisen tavoin.
  2. Minulla on kiusallinen tapa ostella kauniita kankaita, joista ei sitten ommellakaan mitään. Sama koskee myös käsityölehtiä.
  3. Luen innokkaasti käyttöoppaita, kun hankin jonkin uuden vempaimen tai ohjelman. Hyvin tuttu ilmaisu myös työssä käytettynä – ”lue se hemmetin manuaali”
  4. Hiukseni ovat kuulema lasimaiset ja erittäin jäykät. Tästä syystä niiden muotoilu on myös täysin turhaa. Toisaalta niissä ei ole koskaan kaksihaaraisia.
  5. Pidän todellisista tieteiskertomuksista. Ostin itselleni joululahjaksi äänikirjan – Isaac Asimov, The Naked Sun. Aiemmin omistamani kirja on hävinnyt jonkun lainaajan jäljiltä.
  6. Katson edelleen liian paljon televisiota. Mielenkiintoisin ohjelma tällä hetkellä; Tiededokumentti Lajien synty  sekä liian paljon tennistä.

Viikko sujui tosi mukavasti. Ateriat ovat onnistuneet hiukan paremmin kuin viime viikolla ja viikonlopun molempina päivinä syötiin kolme pääateriaa. Etenkin iltapäivän välipalaan olen kiinnittänyt enemmän huomiota, jotta nälkä pysyy poissa päivälliseen asti. Edelleen opetellaan lähinnä oikeaa ateriarytmiä.

Osa aterioista on itse valmistettuja, mutta valmisaterioita on silloin tällöin lounaalla. Ne ovat kuitenkin etupäässä pakastekeittoja, jonka kanssa on mukava syödä ruisleipää lastattuna lihaleikkeleillä. Sosekeittoihin lisään usein puoli purkkia raejuustoa Eniten parantamista on edelleen vihannesten syömisessä. Tavoitteena olisi tehdä itse maukkaita salaatteja ihan viikottain.

Herkuttelua en ole tehnyt, eikä suuria mielitekoja ole edes ollut. Kaupunkireissulla join pelkän kahvin. Lauantaina hetken mietin karkin syömistä johtuen varmaan jostain telkan mainoksesta. Mieliteko meni pian ohi. Herkkuihin olen lukenut mukaan myös alkoholin.

Tämä sujuu ihan liian hyvin. Ensi viikonloppuna saakin jo herkutella luvan kanssa. Täytyy vain opetella tiedostamaan koko ajan, mitä tekee ruokailun suhteen. Onko kyseessä oikea nälkä vai ohimenevä mieliteko. Tärkeää olisi aina ehtiä ajatella ennen kuin ehtii syömään vääränlaisia ruokia. Paino punnittu sunnuntaina 94,0 kg.

Kävely on ollut tällä vuosisadalla minun kuntoni perusta – olen oppinut nauttimaankin siitä valtavasti. En voi tätä liian usein toistaa – kävely on ihmisen luontaisinta liikuntaa. Minä ole voinut lähes pahoin sekä fyysisesti että henkisesti, kun en ole pystynyt kävelemään pitempiä matkoja. Selkä ja hartiat ovat alkaneet oireilla liikkunnan puutteesta.

Pikkuhiljaa tähän puutteeseen tulee parannusta. Muutamana päivänä olen pystynyt jo nostamaan päivittäistä kävelyaikaa. Varovainen ja maltillinen täytyy toki vielä olla. Nilkka turpoaa edelleen rasituksesta, mutta kivut ovat jo häviämässä.

Kävely rokkaa

Eilen tuli kai innostuttua kotimatkalla vähän liikaakin. Bluespod korvilla lähdin tallustelemaan ensin rauhallisesti taajamaa kohti. Kävelyn sujuessa ja huomatessani askeleen pidentämisenkin onnistuvan innostuin kävelystä toden teolla ja kävelin taajaman ohi bussia vastaan.

Eri tempoisten kappaleiden tahdissa kävelin myös eri tyylillä. Rauhallinen boogie mahdollisti pitkän, venyttävän askeleen ja laajat käsien liikkeet ja vartalon kierron. Keskityin vetämään vatsaa sisään ja pitämään lantion vartalon alla, jolloin selkälihakset toimivat tehokkaammin.

Rauhallisen kappaleen jälkeen sopii reippaampi boogie, jonka tahdissa voi ottaa mukavan pyrähdyksen. Aivan itsestään jalkojen tahti kasvaa askeleen lyhentyessä kappaleen rytmiin. Kädet nousevat koukkuun vartalon sivulle. Hengitys kiihtyy ja pienoinen hiki nousee pintaan. Vielä en pysty koko kappaleen mittaa kävelemään nopeasti, mutta lyhyitä sprinttejä ehtii tekemään monta.

Aivan lähitulevaisuuden tavoite on sauvojen ottaminen mukaan kävelylle, jotta saan käsivarsille ja ylävartalolle lisää rasitusta.

Aivan huippufiilikset – I’m walking!!

Tämä viikko on mennyt jälleen rutiineihin ja aikatauluihin totutellessa. Opettelun alla on enemmin ruokailu sovitussa rytmissä kuin aterioiden koostaminen. Siihenkin vielä keretään, kun suuunnitelmat etenevät. Aikaa kuluu varmasti muutama viikko ennenkuin olen omaksunut uudet ruokailuajat. Viikonloput näyttää menevän laiskotellessa ja kunnon ateriat jäävät vähiin. Herkuttelu vältettiin niin kuin pitikin.

Olen siis päätynyt 5 päivittäisen aterian nauttimiseen. Tällä hetkellä päivittäin onnistuu hyvin ehkä 3-4 ateriaan ja loppu on sellaista hätäistä napostelua voileipälinjalla. Yksittäisten aterioiden energiamäärät eivät ole vielä siis kohdallaan, joka aiheuttaa sitten ylimääräisten välipalojen nautiskelua.

Terveydentila näyttäisi pikkuhiljaa kohenevan. Päänsäryistä olen jo päässyt eroon, mutta kurkku tuntuu hiukan kipeältä ja kaulan rauhaset ovat edelleen hiukan turvoksissa. Nilkka oireilee vielä, mutta on jo melko hyvässä kunnossa. Paino punnittu sunnuntaina 94,9 kg.

Muutaman illan vietin tietokoneen ääressä tekemässä taulukkopohjia ja laskelmia ruokavalion suunnittelun apuvälineiksi. Ilta vierähtää ihan huomaamatta myöhäiseksi eikä muista mennä ajoissa nukkumaan. Aamulla onkin sitten väsynyt ja päivä lähtee huonosti rullaamaan eteenpäin. Siis ajoissa nukkumaan!

Tällä videolla onkin helppo, pikku jumppa kotioloissa tehtäväksi. Minulta löytyy kotoa tuo kuminauha, joten tätä voisi kokeilla vaikka viikonloppuna. Jumppakepin voisi myös kaivaa esiin…

Kolmen liikkeen jumppa: