Potkua kuntoon

Archive for helmikuu 2009

Näennäisesti vietetään yhdistetty kisa-talvi-kuntoutusloma ihan ilman nettiä. Hiukan on fiilikset yleisesti alamaissa. Ei huvita juuri kirjoitella.

Lisäys: Nyt näyttää siltä, että se flunssakin on vihdoin tulossa. Siitä varmasti johtuu osa alavireisyydestä.

Oheinen video kuvaa hyvin fiiliksiä tällä hetkellä:

Albert Castiglia – Bad Year Blues

”It’s been real bad year and 6 more month to go.”

Mainokset

Vihdoinkin sanoista tekoihin. Ensimmäisen kerran sitten viime elokuun olen käynyt salilla muutenkin kuin kahviossa. Pari viikkoa varmasti menee vähän totutellessa ja kuulostellessa olotilaa. Käydään silloin kuin hyvältä tuntuu.

Eilen hilpaisin töistä hiukan aikaisemmin ja suuntasin bussilla salille. Aistittavissa oli pienoista jännitystäkin. Kuinka harjoitus mahtaisi sujua? Eipä siinä juuri lämmittelyä tarvittu treenin alkuun – sykkeet olivat jo valmiiksi tavoitealueella, heh.

Tällä kertaa päätin keskittyä vain cardioharjoitteluun ja ehdin testata kolmea eri laitetta. Crosstrainerillä vemputin ensin 20 minuuttia. Crosstrainer on aika mukava laite, mutta minulla ainakin jalkapohjat alkavat puutua pitkän harjoituksen aikana. Normaalisti tässä laitteessa viihtyy noin 10 minuuttia, kun tylsistyminen valtaa mielen.

Lopuksi kokeilin hetken aikaa soutulaitetta ja juoksumattoa. Soutulaite on syytä jättää väliin, koska nilkka koukistuu siinä alkuasennossa voimakkaasti. Soutu ei muutenkaan ole minun ruumiinrakenteelleni sopiva laji. Saa toistaiseksi olla. Juoksumatolla kokeilin hetken aikaa loivaa ylämäkikävelyä ja siihen sopivaa vauhtia.

Harjoitukselle tuli mittaa 33 minuuttia, keskisyke 153 ja kulutus 367 kaloria, josta rasvaa 30%. Tämän lisäksi kävelyä 42 minuuttia. Kuntoni on surkea ja teholtaan harjoitus oli juuri sellainen kuin pitikin. Tänä aamuna koko kehon lihaksisto on mukavasti rasittunut; reisilihakset, selkä, kyljet ja olkapäät.

Täytyy olla todella tyytyväinen harjoitukseen. Nilkka rasittui melkoisesti, mutta pystyin lähes normaalisti kävelemään pysäkille ja kotiin. Palautumiseen auttoi jo hetken istuminen linja-auton kyydissä. Tänä aamuna nilkka olikin jo sille tämän hetken tavanomaisessa kunnossa eikä poikkeuksellista turvotusta ollut havaittavissa.

Seuraavaksi täytyy tutkailla saliohjelmaani ja suunnitella siihen tarvittavat muutokset. Muutama päivä kuitenkin levätään ennen seuraavaa harjoitusta.

Hei, otetaanpas ihan rauhallisesti ja mietitään vakavasti ja harkiten, miten nyt olisi paras edetä eteenpäin. Kyllä sinä varmasti pääset vielä potkuttelemaankin. Potkulenkki tekee hyvää mielenterveydelle, mutta eipä niitä ole viisasta vielä ruveta lisäämään.

Muuta aerobista liikuntaa olisi kyllä hyvä lisätä viikon kuntoiluihin. Nämä lisäminuutit pitäisi olla jo selvästi tehokkaampaa liikuntaa kuin työmatkan rauhallinen kävely. Vaikka minuutteja ei kokonaisuudessaan tulisikaan paljoa lisää, olisi sykkeen noustava kunnolla ja  hengityksen hiukan kiihdyttävä. Toisin sanoen nyt kaivattaisiin tehokasta hikiliikuntaa pieninä annoksina. Voimaharjoittelua on jossain muodossa otettava myös viikkoon mukaan. Näin aluksi riittäisi varmaan kaksi salikäyntiä viikossa oman tuntemuksen mukaan.

Tärkeintä olisi nyt selvittää, mitä kuntosalilla pystyy cardio- tai pakkalaitteilla  vaivatta tekemään. Nilkkaa on vielä säästettävä äärimmäisiltä kulmilta rasituksessa  ja liian nopeasti toistuvilta liikkeiltä. Joudun ehkä korvaamaan joitakin seisten tehtäviä liikkeitä istualtaan tehtäviin versioihin. Tästä syystä ryhmätunneille ei varmaan ole syytä lähteä. Yksi salikäynti pitäisi sijoittaa viikonloppuun, jotta jalat olisivat mahdollisimman levänneet. Lyhyt treeni salilla 30-45 minuuttia sisältäisi kuitenkin myös kävelyä noin 20 minuuttia.

Tammikuu ja helmikuu alkoivat molemmat lyhyellä potkulenkillä. En oikein tiedä, mistä tämäkin sai alkunsa. Pitää vain päästä potkuttelemaan, vaikka henki menisi. No ei vaineskaan. Potkuaddiktiota on vain välillä päästävä purkamaan, että pysyisi jotensakin järjissään.

Viime sunnuntain lenkki oli aika mukava. Sää oli pilvinen ja pakkasta jotain -10 ºC tienoilla. Liikkeelle lähdin maastokikkarilla ja tapani mukaan laitoin liikaa päälle. Yhden välitakin ja hanskat otin kääntöpaikalla pois. Kesäisen tuulipuvun alla oli vain urheilupitkikset ja fleecepusero. Päässä Spectran talvipipo ja päällimmäisenä tietenkin kypärä.

Potkuttelu sujui melko mukavasti läpi koko lenkin. Potkukunto on kyllä aika surkea tässä vaiheessa, eikä potkuun muutenkaan uskaltanut kovin paljoa laittaa tehoa. Mukava uutinen on se, että vasen kantapää kesti tämän rasituksen hyvin. Lenkin rasitus oli lopulta rehellistä lihaskipua harjoittelun puutteen vuoksi – hienoa. Lenkin jälkeen jäähdytin jalkoja 10 min raanakylmässä vedessä.

Tasaiselle lenkille tuli matkaa 6,7 km ja aikaa siihen kului 50 minuuttia. Reilu 10 minuuttia lenkin loppupuolella oli rauhallista kävelyä mäkiä ylös. Katsotaan pystyykö seuraavan lenkin tekemään vaikka viikkoa aiemmin?

Finally I start kicking again. This was second trip 2009 with KB Cross – 6,7 km and 50 minutes including walking 10 min. The Weather was cloudy 14 F. Yes, I’m back – getting real kicks with EE-factor.

Viikko meni kai melko hyvin. Arkipäivät sujuivat erittäin mallikkaasti – ateriat onnistuivat täysin suunnitelmien mukaan. Viikonloppuna oli jonkin verran taas laiskuutta valmistaa aterioita, mutta joka päivä söin kuitenkin pari pääateriaa.

Herkuttelusta ei tullut etukäteen sovittua mitään sääntöjä, joten tämä ensimmäinen kerta meni vähän harjoittelun piiriin. Kolmena päivänä (to, la ja su) tuli päivään 1-2 ns. ”vapaata ateriaa”,  johon lisättiin joitakin herkuiksi luonnehdittavia aineksia.

Torstain päivälliseksi ostin kaupan palvelutiskiltä erinomaista kinkkusalaattia, jonka huuhtelin alas pullollisella kevytsiideriä. Jälkiruoaksi 2 Easy Body proteiinipatukkaa.

Lauantaina päiväkahvin kera söin dallaspullan ja elokuvaa katsellessa mutustin 2 pientä Fazerin suklaapatukkaa. Päivällisen kanssa kevytsiideriä. Sunnuntaina join vielä iltasella turhaan ostetun, ylimääräisen kevytsiiderin.

Etukäteen suhtauduin hiukan varauksella herkutteluviikonloppuun. Totaalikieltäytyminen on ollut yllättävän helppoa. Mutta kuinka maltti pitää, kun herkkujen ostaminen onkin luvallista? Tätäkin asiaa kannattaa hiukan suunnitella etukäteen. Ihan järkevää on rajoittaa herkkuhetket tiettyihin aterioihin, ettei esim. karkkia mussuteta sitten pitkin päivää. Otetaan nämä rajatut herkkuhetket hiukan harjoittelun kannalta, jotta muutaman kuukauden kuluessa asia muotoutuu opituksi tavaksi.

Nyt olen palannut normaaliin arkeen ja seuraava herkkuttelu on taas 4 viikon päästä. Paino punnittu sunnuntaina 94,6 kg – hiukan siis plussaa, mutta aivan odotetusti.