Potkua kuntoon

Archive for marraskuu 2009

Viikonloppu meni kai aika mukavasti, vaikka en keskittynyt ruokailuun niin tiiviisti. Kotioloissa ei ole niin sidottu aikatauluihin, jolloin voi syödä omien tuntemusten mukaan. Silloin syödään, kun on nälkä.

Perjantai ei ollut ihan tavanomainen päivä – kävin syömässä lounaan ulkona.Runsaasti salaattia ja raejuustoa. Kaveriksi yksi peruna ja paneroitu porsaanleike. Jälkiruoaksi nokare vanilijajäätelöä ja hiukan mansikkahilloa. Lounaan jälkeen oli vielä mukavan kevyt olo ja nälkä pysyi hyvin hallinnassa päivälliseen asti. Perjantaina kävelin myös töistä kotiin.

Lauantaina tein myöhäisen aamiaisen vielä jääkaapin sisällön rippeistä. Paistoin ensin pannulla perunaa, sipulia, punaista ja vihreää paprikaa. Roiskaisin hieman mausteita päälle ja kippasin pannun reunalle vielä 2 kananmunaa. Hyvää oli ja nälkä pysyi hyvin hallinnassa koko päivän. Lauantain on siis minun hemmottelupäiväni. Kaupunkireissun aikana kävin taas nauttimassa kahvin ja perunaleivoksen. Päivällisen kanssa jälleen yksi kevytsiideri.

Lauantaina suuntasin salille soutamaan. Tarkoitukseni oli soutaa pitkä, rauhallinen harjoitus.  Soutaminen karkasin hieman kätösistä, kun kokeilin oman ipodin kuuntelua soudun aikana. Spinning-lista ei kokonaisuutena sovi soutamiseen, kun rytmit sopivat nopeaan kadenssiin. Löytyipä vihdoin Metallican musiikille hyödyllistä käyttöä – sopii oivallisesti melko rauhalliseen matkasoutuun. Kuntosalilla pari proteiinipatukkaa ja palautumisjuoma.

Sunnuntaina istuin sohvalla, katselin urheiluja ja kudoin puikot sauhuten. Keho oli sen verran väsyneen oloinen, ettei tehnyt edes mieli harrastaa liikuntaa. Ruokailut jäivät hiukan kevyiksi. Oikeastaan söin vain aamiaisen ja päivällisen ja hörpin siinä välissä kahvia ja voileipää pari kertaa. Rukan talviurheilujen lisäksi seurasin myös painonnoston maailmanmestaruuskisojen päätöspäiviä.

 

Mainokset

Maanantai:
lepoa

Tiistai:
soutua 11 km ja 1h
kävelyä 3 km ja 30 min

Keskiviikko:
kävelyä 5,5 km ja 1h

Torstai:
voimaharjoittelu 30 min
soutua 7 km ja 40 min

Perjantai:
kävely kotiin 9 km ja 1h 48 min

Lauantai:
soutua 16,7 km ja 1,5 h

Sunnuntai:
lepoa

Päivä 9

Posted on: 26.11.2009

Torstai oli taas mukava päivä. Olin hyvällä mielellä koko päivän, vaikka työssä oli melko hiljainen päivä. Nukkumaan menen yleensä 21-22 välisenä aika ja herään kuin nakutettu 4.50 ilman herätyskellon helvetillistä pirinää. Herätessäni olen jo melko pirteä, vaikka en nuku yötäni kovin sikeästi. Ruokailut onnistuivat tänään aika hyvin. Nälkä ei päässyt tulemaan ja juhlapäivän kunniaksi nautin myös suklaata.

  • aamiainen mysli, kevytmaito ja myslimix
  • välipala 2xkahvi, 1 näkkäri ja ananaspalat
  • lounas 150g karjalanpaistia, peruna ja herne-maissi-paprika, vesi
  • välipala 2xkahvi, ruisleivät, 4kpl leikkele, 2kpl Fazer-konvehti ja 20g pähkinöitä
  • Gainomax palautumisjuoma, vesi
  • päivällinen lihapullat, ruispasta ja vihannessekoitus (kukka- ja parsakaali, porkkana), vesi

Tänään se siis alkaa Holiday Rowing Challenge. Katselin tänään tarkemmin omaa päiväkirjaa ja tuon haasteen alemman tason (100.000m) soutaminen on tällaiselle aloittelijalle varmasti kova urakka. Viikossa pitäisi soutaa rutkasti enemmän metrejä ja useammin. Eiköhän se kunto soutaessa parane. Koetetaan kuitenkin maaliin – hymyssä suin ja iloisin mielin.

Menin suoraan töistä salille ja päätin tehdä sekä voimaharjoittelua että soutua. Varsinkin käsivarret tuntuivat melko rasittuneilta, joten pidin harjoituksen lyhyenä.

  • voimaharjoittelu 30 min; rintalihakset 3x15x4kg, ylätalja 3x15x20kg ja selänojennus 3x20x20kg
  • soutua 7 km ja 39 min, keskisyke 140
  • jalkojen venyttely 10 min

Päivä 8

Posted on: 25.11.2009

Keskiviikko oli aika tylsä päivä ja ruokailutkin menivät jotenkin vinksalleen. Proteiinien määrä jäi todella alhaiseksi. Ruokaa tuli toki syötyä, jotta nälkä pysyy loitolla.

  • aamiainen mysli, kevytmaito, lisukkeeksi myslimixiä (kuiv. hedelmät, pähkinä)
  • välipala 2xkahvi, banaani
  • lounas pinaattikeitto, ruisleipää, 6kpl leikkeleitä
  • välipala 2xkahvi, viinirypäleitä, mustikkajogurtti, pähkinöitä
  • Gainomax palautusjuoma
  • kourallinen myslimixiä

Työmatkalla kävelin 5,5 km ja aikaa kului 1h. Eilinen soutu tuntui reisissä ja katsoin viisaimmaksi hypätä bussiin ja lepäillä lopun iltaa. Ilta kuluikin mukavasti kutoessa ja unohtui syömisetkin siinä sivussa. Pitsineulehuiviin aloitin jo 3. lankakerä (7-veljestä 150g) ja jatkan huivin kutomista, kunnes tila 80 cm kierrepuikolla (nro 4,5) loppuun. Sitten voi aloittaa kavennukset. Kolme muhkeaa peruskaulahuivia on jo kudottu, mutta langat on päättelemättä.

Nyt on selvästi alkuinnostus jo haipumassa tähän päivittäiseen kirjaamiseen. Voipi olla, että harvennan tahtia. Minun kausihaasteeni on kuitenkin alkanut todella hienosti ja tahtia pitäisi huomisesta lähtien lisätä. Vaakan lukema pienenee lähes päivittäin. Otetaan välituloksia kuitenkin vasta viikon päästä.

Vielä mennään eteenpäin..

Päivä 7

Posted on: 24.11.2009

Tiistai oli ihan mukava päivä. Aamusella ripotteli ihan hienoa sadetta, kun kävelin kaupasta työpaikalle. Kevyen toppatakin kanssa tulee aivan liian lämmin kävellessä ja käsineet ja korvalaput saa jättää kokonaan pois. Ruokailut eivät vielä suju ihan parhaan mukaan.  Täytyy parantaa ruokavaliota ateria kerrallaan, jotta näläntunteilta vältyttäisiin.

  • aamiainen mysli, kevytmaito ja banaani
  • välipala 2 kuppia kahvia, ruispalat, 6kpl leikkeleitä ja omena
  • lounas karjalanpaistia 120g, porkkana 80g, peruna 200g ja sekavihannekset, vesi
  • välipala 2 kuppia kahvia, ruispala, maitorahka, mehutiiviste, 280g viinirypäleitä ja 20g pähkinäsekoitus, yht. 557 kcal, prot. 37g, hiilarit 70g ja rasvaa 13g
  • palautusjuoma
  • päivällinen tonnikalaa vedessä, 100g ruispastaa ja sekavihanneksia, vesi

Iltapäivällä ennen töistä lähtöä söin niin ison välipalan kuin mahdollista – eipä tullut nälkä edes treenin jälkeen. Työmatkalla kävelin 30 min ja jatkoin bussilla matkaa kotiin. Vaihdoin pikaisesti varusteet reppuun ja suuntasin kuntosalille soutamaan. Kävelymatkalla kuuntelin muuten musiikkia, jota olen koonnut spinning-listalle. Lista sisältää hemmetin hyvää musiikkia ja kovasti teki mieli jo päästä kokeilemaan vapaamuotoista pyöräilyä salilla.

Soutu sujui todella hyvin. Aavistus oikeasta tekniikasta ja rytmistä on aivan kintahalla. Nyt vain koetetaan tehdä jatkossa aina samalla tavalla. Olen oppinut löytämään tehoa vetovaiheeseen, vaikka soututahti pysyy melko rauhallisena. Tehon lisäys tuntuu sitten jaloissa ja hartioissa ja harjoituksesta tulee hyvin tehokas. Venyttely pitkän soudun jälkeen tuntuu oikein järkevältä.

Kuntoilut:

  • kävelyä 3 km ja 30 min
  • soutua 11 km ja 1h
  • venyttely 12 min
  • Päivä 6

    Posted on: 23.11.2009

    Maanantai sujui ihan mukavasti. Keho on lievästi rasittunut eilisen tuplatreenin jäljiltä. Työpäivän syömiset onnistuivat melko hyvin. Nälkä yllätti taas kotiin lähdön aikaan ja poikkesin kauppaan hakemaan jotain pikaista evästä. Tällä kertaa ostin pähkinöitä ja proteiinipatukan. Tänään pidän lepopäivän kuntoilusta. Illalla kudoin taas neulehuivia ja toisella silmällä yritin seurata televisiota. Välillä sitten purettiin, kun silmukoiden laskut olivat täysin vinksallaan. 

    • aamiainen mysli, kevytmaito, banaani
    • välipala kahvi, ruispalat, 6 kpl leikkelettä
    • lounas vettä, purkki tonnikalaa öljyssä, keitetty peruna ja salaattia; kiinankaalia, kurkkua, tomaattia, keltaista paprikaa, ananaspaloja ja raejuustoa
    • välipala kahvi, maitorahka, mehutiiv. ja omena
    • välipala kourallinen pähkinöitä, Easy Body -patukka
    • päivällinen porsaan lehtipihvi, ruispastaa 100g ja salaattia 200g
    • iltapala Easy Body -patukka

    Maanantai:
    lepoa

    Tiistai:
    soutua 8,6 km ja 55 min

    Keskiviikko:
    voimaharjoittelu 1 h

    Torstai:
    lepoa

    Perjantai:
    potkuttelu 11,4 km ja 65 min

    Lauantai:
    lepoa

    Sunnuntai:
    voimaharjoittelu 53 min
    soutua 6,8 km ja 43 min