Potkua kuntoon

Archive for kesäkuu 2010

Kesäkuu vietettiin selvästi pyörien päällä ja toisaalta sain aloitettua salikäynnit keskellä kauneinta kesää. Siitä pitää olla jo hieman ylpeä. Pyöräilyt ovat useimmiten työmatkaa. Potkulenkit sitä vastoin ovat sujuneet hyvin huolettomasti ja helpon tuntuisesti. Tästä on hyvä jatkaa. Maastojaloittelua ja potkuttelua ei kannata tehdä lähellä toisiaan. Sääri saattaa rasittua liikaa. Kuukauteen mahtui 7 täydellistä lepopäivää.

Yhteensä

  • Pyöräily 357 km ja 19h 21 min
  • Sisäsoutu 7,2 km ja 35 min
  • Kävely 2h 17 min
  • Voimaharjoittelu 1h 40 min
  • Potkulautailu 44,6 km ja 4h
  • Muu harjoittelu 4 kertaa
  • Yhteensä 409 km ja 28 h

Pyöräily

  • 01.06.10 Työmatkapyöräily 18,7 km ja 1h 6 min
  • 02.06.10 Työmatkapyöräily 22,9 km ja 1h 21 min
  • 03-04.06.10 Kahden päivän pyöräilyt 37,5 km ja 2h 2 min
  • 07.06.10 Pyöräilyä työmatkalla 18,9 km ja 1h 3 min
  • 08.06.10 Pyöräilyä töihin ja salille 28,2 km ja 1h 36 min
  • 09.06.10 Pyöräilyä työmatkalla 18,8 km ja 58 min
  • 10.06.10 Töihin ja kuntolenkille 45,9 km ja 2h 16 min
  • 11.06.10 Pyöräilyä työmatkalla 18,6 km ja 59 min
  • 14.06.10 Pyöräilyä työmatkalla 9,7 km ja 43 min
  • 21.06.10 Pyöräilyä työmatkalla 21,8 km ja 1h 12 min
  • 22.06.10 Pyöräilyä työmatkalla 18,7 km ja 59 min
  • 23-24.06.10 Pyöräilyjä 41,2 km ja 2h 9 min
  • 28.06.10 Pyöräilyä työmatkalla 18,7 km ja 59 min
  • 29.06.10 Pyöräilyä työmatkalla 18,8 km ja 59 min
  • 30.06.10 Pyöräilyä työmatkalla 18,8 km ja 59
  • Yhteensä

Sisäsoutu

  • 01.06.10 Tasainen soutu 3019 m ja 15 min
  • 08.06.10 Soutua saliharj. yhteydessä 2080 m ja 10 min
  • 12.06.10 Soutua saliharj. yhteydessä 2080 m ja 10 min
  • Yhteensä 7,2 km ja 35 min

Kävelyä

  • 05.06.10 kävelyä paljasjaloin 30 min, noin 2 km
  • 11.06.10 kävelyä/ hölkkää paljasjaloin noin 5 min
  • 14.06.10 kävelyä työmatkalla 40 min
  • 16.06.10 kävelyä/ hölkkää Feelmax 30 min
  • 18.06.10 Maastojaloittelua Feelmax 32 min
  • Yhteensä 2h 17 min

Voimaharjoittelu

  • 08.06.10 Uuden ohjelman opettelu 40 min
  • 12.06.10 Voimaharjoittelu 1h
  • Yhteensä 1h 40 min

Potkulautailu

  • 15.06.10 Potkuttelua 16,6 km ja 63 min
  • 20.06.10 Pitkä retki 28 km ja 3 h
  • Yhteensä 44,6 km ja 4h 3 min

Muu harjoittelu

  • 08.06.10 Aamujumppa; punnerruksia, vartalolinkkuja, syväkyykkyjä, yhden jalan porrasnousut sekä venyttelyä.
  • 09.06.10 Jalkojen venyttelyä
  • 23.06.10 Tasapainoharjoitus yhdellä jalalla, molemmin puolin 90 sek
  • 29.06.10  Yhden jalan pohjenousut 1 x 10, molemmat jalat
Mainokset

Kesäkuussa olen pääasiassa ajanut vain töihin ja takaisin. Varsinaisia kuntolenkkejä on ollut vain yksi. Eräänä arki-iltana innostuin runttaamaan Meridan satulassa kaupunkia ja Aulankoa ympäri. Meridan lempinimi onkin Ukkoshevonen, joka kuvaa sen villiä luonnetta. Tätä sportti-pyörää pitää ajaa yhtä keskittyneesti kuin ratsastettaessa vilkkaampaa hevosta. Et voi istua laiskana satulassa, vaan sinun täytyy käyttää kehoasi joka hetki tehokkaasti ohjauksen apuna. Vieläkin löydän aivan uusia puolia pyörällä ajamisesta. Pari kertaa on ”heppa” meinanut heittää minut jo selästä, kun olen jäänyt ajatuksiini esim. juomapullo kädessä. Yhden kerran olen kaatunut, kun epähuomiossa klossi meni uudestaan kiinni valmistautuessani jo pysähtymään.

Pyöräilyn teema kesäkuussa on ollut erilainen leikittely pyörän kanssa työmatkan aikana. Minä olen totutellut Meridaan ja sen ominaisuuksiin nyt kunnolla. Kotoa lähteissä olen esim. päättänyt, että kaikki mäet ajetaan rauhallisesti putkelta pienentämättä vaihdetta. Olen kokeillut erilaisia seisoma-asentoja – milloin selkä suorana tai matalassa asennossa painopistettä vaihdellen. Seuraavalla kerralla olen ehkä keskittynyt etsimään matalaa ja kuitenkin rentoa ajoasentoa, joka nielee asfalttia kuin itsestään. Lukkopolkimia käyttäessäni olen opetellut pyörittämään tehokkaasti myös seisten ja olen yllättynyt ylösvedon hurjasta tehosta ihan ensikokeiluista lähtien – varsinkin ylämäkeä poljettaessa. Tavanomaiseen istualtaan sitkuttamiseen tulee helposti 10 kmh nopeutta lisää. Muutamia melko tuntemattomia metsäpolkujakin olen rohkeasti ajanut vain läpi niiden avautuessa keulan eteen.

Asenteeni pyöräilyyn on jotenkin muuttunut Meridan myötä. Nyt ei suurin tarve ole  ajaa mahdollisimman pitkiä retkiä niin usein kuin mahdollista. Hauskaa pidetään ihan lähiympäristössä ja erilaisia maastoja hyödyntäen. Nyt vain voimaa ja kestävyyttä lisää, niin päästäisiin kotimäetkin komiasti ylös asti. Jalkojen lihaksia onkin rääkätty oikein lahjakkaasti pakaroista nilkkoihin asti.

Koetetaanpa hieman kertoilla jälkikäteen, mitä kesäkuussa olen puuhaillut. Mitään erityistä kuntospurttia ei ollut tarkoitus tehdä. Tärkeintä oli joka kerta hyvä mieli ja sopiva rasitus aina kyseiseen tilanteeseen. Harjoitusten laji ja luonne useimmiten valittiinkin hetken mielijohteen mukaan.

Kesäkuun teema voisi olla kuitenkin kävely Feelmaxeilla tai paljain jaloin. Asioidessani viikonloppuisin kaupungilla tai varsinaisen loman aikana laitoin aina Feelmax Pankat jalkaani. Ostin näitä minimalistitöppösiä myös kaksi paria lisää. Nahkaisia tossuja säästelen vielä syksyn kylmempiä ilmoja varten, kun paksu sukka on jalassa tarpeen. Työpaikalla olen ollut aina ilman kenkiä ja usein hakenut postin paljain jaloin sekä tehnyt välillä lyhyitä juoksuvetoja edestakaisin. Näiden vetojen tarkoitus on ollut hakea tuntumaa ja varmuutta uudenlaiseen, luontevaan asentoon ja askeleeseen.

Reilu varoitus lienee paikallaan, jos haluat kokeilla liikkumista ilman kenkien tukea. Varsin lyhyessä ajassa saattaa syntyä lievää vastenmielisyyttä kenkiä kohtaan ja mieli tekisi hylätä raskaat jalkineet kokonaan. Valitettavasti tästä kärsii tällä hetkellä mm. pyöräily, kun ei halua pukea jalkaansa sikajäykkiä ja kapeita pyöräilykenkiä. Yhden viikon pyöräilinkin kokeeksi Merrellin sandaaleissa töihin ja ilmastointi ainakin pelasi loistavasti. Siivotessani kaappeja vein 8 paria kenkiä kirpputorille ja 3 kengät heitin roskikseen.

Olen ollut huomaavinani myös jalkaterässä jonkinlaisia muutoksia. Päkiän keskikohdan polkuanturat ovat selvästi paksuuntumassa ja tämä kohta rasittuu usein myös ensimmäisenä pitempään käveltäessä. Mielestäni myös pitkittäiskaaren ulkosyrjä paksuuntuu ja leviää hieman ulospäin. Nilkan ja säären lihakset rasittuvat alussa myös erittäin paljon, joten harjoittelu pitää aloittaa erittäin maltillisesti, lyhyin harjoituksin. Sääriä saattaa joutua hieman myös säästelemään parina päivänä harjoituksen jälkeen, jotta nilkan seudun monet, pienet lihakset saisivat kunnolla lepoa. Niin kuin aiemmin sanoin, lihaksien muotoja alkaa ilmestyä sääressä aivan uusiin paikkoihin. Maastojaloittelua jatketaan ehdottomasti koko kesä.

Nimim. ”Oranssi on nyt Pop”

Nyt on meneillään yllättävän kiireinen kesäkuu. Tuntuu siltä, ettei ole oikein aikaa edes ajatella asioita kunnolla – varsinkin tänne blogin puolelle. Työssä alkaa vähitellen tahti kiristymään ja kotona olen saanut siivottua kaappeja urakalla. Olen vienyt mm. vanhoja kenkiä ja vaatteita kirpputorille monta kassillista. Nyt mahtuu taas kaikki tavarat kaappiin ilman sullomista. Uskon, että heinäkuun alussa tilanne rauhottuu hieman lomakauden myötä.

Projektin osalta ei ole mitään erityistä kerrottavaa. Loman aikana olen ottanut aika rennosti. Sekin ihme on nähty, että kesällä käydään kuntosalilla. Sitä on myös tarkoitus jatkaa taas ensi viikolla. Muu kuntoilu on aika maltillista juuri lihasharjoittelun vuoksi.

Päivän video on tällä kertaa melodinen klassikko. Tätä on kuunneltu kotonakin todella usein.

Toivottelen kaikille Hyvää Juhannusta. Ulkona sataa parhaillaan, joten voinkin viettää aattoa sisätiloissa. Aikamoiset samba-karkelot ovat meneillään, kun Brasilia ja Portugali pelaavat lohkovoitosta. Vielä ei ole maaleja nähty. Miten nämä muut joukkueet näyttävätkin niin hitailta ja kankeilta näihin kahteen joukkueeseen verrattuna??

Tästä ne pelit vasta alkavat. Minun muistoissani parhaat kisat järjestettiin Ranskassa 1998, vaikka suosikkini eivät silloin selviytyneetkään ihan loppuun asti. Kisojen tunnuskappale on edelleen paras kautta aikojen:

Fifa World Cup highlights

Päivitys: peli latistui loppua kohti sopupelin tasolle.