Potkua kuntoon

Archive for heinäkuu 2010

Heinäkuu oli hieno liikuntakuukausi. Pyöräilyä ja potkulautailua oli mukava harrastaa. Oikeastaan lukujärjestys oli sellainen, että päivällä pyöräiltiin ja yöllä potkuteltiin. Salitreenistä voin antaa itselleni muutaman plus-pisteen – sainhan mentyä salille helteisinä poutapäivinä. Olen ottanut jälleen käyttöön liikuntapäiväkirjan – HeiaHeia!

Yhteensä

  • Pyöräily 386 km ja 20,5 h
  • Potkulautailu 130 km ja 8h 50 min
  • Sisäsoutu 8,4 km ja 45 min
  • Voimaharjoittelu 3 kertaa
  • Kävelyä 10 km ja 1h 50 min
  • Muu harjoittelu 5 kertaa
  • Yhteensä 534 km ja 32 h

Pyöräily

  • 01.07.10 Töihin ja salille 28 km ja 1h 32 min
  • 02.07.10 Pyöräily töihin 18,7 km ja 60 min
  • 05.07.10 Pyöräilyä 30 km ja 1h 29 min
  • 06.07.10 Pyörällä töihin 18,8 km ja 61 min
  • 08.07.10 Pyöräilyjä 37,7 km ja 1h 57 min
  • 09.07.10 Pyörällä töihin 21,9 km ja 61 min
  • 12.07.10 Pyöräilyjä 23,7 km ja 1h 14 min
  • 16.07.10 Pyörällä salille 10,2 km ja 34 min
  • 22.07.10 Pyöräilyjä viikolla 85 km ja 4h 43 min
  • 23.07.10 Pyörällä töihin 18,8 km ja 60 min
  • 27.07.10 Pyöräilyjä töihin 37,6 km ja 2h
  • 30.07.10 Pyöräilyjä töihin 55,9 km ja 2h 54 min
  • Yhteensä 386 km ja 20,5 h

Potkulautailu

  • 03.07.10 Pitkä potkuretki 45,9 km ja 3h 5 min
  • 09.07.10 Potkuttelu 10,8 km ja 50 min
  • 13.07.10 Iltapotkut 16,4 km ja 58 min
  • 17.07.10 Potkulenkki 29 km ja 1h 58 min
  • 27.07.10 Potkulenkki 28 km ja 2h
  • Yhteensä 130 km ja 8h 50 min

Voimaharjoittelu

  • 01.07.10 Voimaharjoittelu koko keho 1h
  • 12.07.10 Voimaharjoittelu koko keho 51 min
  • 16.07.10 Voimaharjoittelu koko keho 60 min

Sisäsoutu

  • 01.07.10 Rauhallista soutua 2,3 km m ja 12 min
  • 12.07.10 Rauhallista soutua 3,1 km ja 16 min
  • 16.07.10 Rauhallista soutua 3 km ja 16 min
  • Yhteensä 8,4 km ja 45 min

Kävelyä

  • 18.07.10 Iltakävely 50 min
  • 23.07.10 Iltakävely 30 min
  • 24.07.10 Iltakävely 30 min
  • Yhteensä 1h 50 min

Muu harjoittelu

  • 01.07.10 Aamulla jalkajumppa 2 x 10  ja syväkyykkyjä
  • 05.07.10 Punnerrukset 6
  • 08.07.10 Punnerrukset 12
  • 10.07.10 Punnerrukset 16
  • 23.07.10 Yhden jalan pohjenousut 29
Mainokset

Työmatkaliikkujaa on hemmoteltu tänä kesänä oikein olan takaa. Aamulla on riittävän lämmintä ja aurinko paistaa kirkkaalta taivaalta.

Tänä aamuna oli mukavaa herätellä kehoa muutamalla pikku harjoitteella. Muutaman minuutin lämmittelyn jälkeen nostin jalkojen kierroksia ja tein melko pitkän sprintin noin 29 kmh. Sprintti oli vielä varsin mukava, ei liiallista rasitusta.

Hetken aikaa tasasin hengitystä ja vaihdoin keskiörattaalta ison limpun päälle. Jälleen tanssin omasta mielestäni vallan hienosti mäen ylös raskailla vaihteilla. Kun kerran mielikuvilla leikitään, ilmestyi Contador mäessä vierelleni ja iski hyväksyvästi silmää. ”Jatka samaan malliin.”

Tästä tulee hieno päivä

Eilen illalla tunsin itseni jo riittävän levänneeksi, jotta voisin tehdä jotain ylimääräistä. Itse asiassa minun olisi tehnyt hirveästi mieli lähteä kävelemään, kun olin katsellut miesten 20 km kävelyä. Kävely on vaativa ja rankka laji, jonka huomaa pian kokeillessaan reippaampaa kävelyä pitemmän aikaa. Päätin pysyä suunnitelmassa ja lähteä illan viilennyttyä potkulenkille.

Otin jälleen Classicin tallista ja lähdin ipod korvilla kaupungin maratonlenkille. Mieli oli korkealla ja kehokin riittävän levännyt. Kuntoni on ilmeisesti noussut ihan huomaamatta kesän aikana, sillä potkuttelu on hyvin helpon tuntuista. Olen omaksunut hyvin rennon ja huolettoman asenteen potkulautailuun ja fiilistelen vain letkeästi musiikin tahtiin. En tunne tarvetta vilkuilla matkamittariin, enkä joudu tarkkailemaan tuulen suuntaa. Olosuhteet eivät tunnu haittaavan etenemistäni lainkaan. Tosin ylämäkiä säännöstelen vielä ihan aiheesta. Niidenkin aika vielä tulee. Lyhyet mäkispurtit sujuvat jo ihan mukavasti.

Potkuttelua varten tekemäni soittolista on varsin onnistunut. Listalta löytyy monenlaisia kappaleita jokaiselle potkutyylille ja -rytmille. Eilinen lenkki oli kokonaisuudessaa hyvää tekniikkaharjoitusta. Monenlaista tyyliä tuli harjoiteltua ainakin yhden kappaleen verran.

Musiikin positiivista vaikutusta on jälleen tutkittu: How music can aid athletic performance

Keksin myös yhden tekniikka-harjoitteen, joka sopii rullausvaiheeseen. Teen muutaman liioitellun laajan, mutta rauhallisen potkun vuoronperään; nostetaan polvi niin ylös kuin mahdollista ja tehdään ”tyhjä” potku vieden jalkaa niin taakse ja ylös kuin mahdollista. Suoritustahti rauhallinen ja molemmissa vaiheessa voi pyrkiä jalkaa pitämään asennossaan hetken aikaa. Tämä tuntuu rasituksena varsinkin polven koukistajissa. Kun suoritus tapahtuu liikkeessä laudan päällä, saa tasapainoaistikin sopivasti ärsykkeitä.

Lenkille tuli mittaa 28 km ja aikaa kului kaikkiaan 2 tuntia. Täytyy vielä todeta, että olen totisesti löytänyt tässä oman lajini. Fyysiset ominaisuuteni antavat hyvän perustan lajin harrastamiseen. Lisäksi potkuttelun luonne ja intesiteetti tarjoavat sopivaa haastetta ja ”kutinaa” luonteelleni. Olen kohta taas todellinen potkunisti, joka ei malta lopettaa lenkkiä ajoissa.

Nyt on festarit vietetty tältä kesältä. Sen verran ikä taitaa painaa, että tarvitsin Wanaja-festivaalin jälkeen muutaman päivän täydellistä lepoa. Tämä siitä huolimatta, että en juonut lainkaan alkoholia enkä syönyt edes roskaruokaa tai karkkia minään päivänä. Minähän en voi kuunnella musiikkia tanssimatta mukana edes hieman, joten lihakset olivat kauttaaltaan hieman rasittuneen oloiset. Rock-festari käy näköjään hyvästä kestävyystreenistä pohkeille, kun seisoo monta tuntia sekä pogoaa musiikin tahtiin.

Yleisesti nautin kaikista esityksistä, joita kuuntelin. Parhaimmat keikat tekivät kuitenkin  Tarot, Mokoma ja Stam1na. Mainittakoon kuitenkin vielä, että etukäteen hehkutetulle Kentille käänsin sujuvasti kantapääni ja lähdin kotiin. Enkä ollut edes ainoa.

Päivät kuluvat edelleen oikein mukavasti. Olen kesän aikana saavuttanut todella vahvan varmuuden siitä, että tämä osaprojekti eli kehon rasvakudoksen polttaminen energiaksi tulee toteutumaan. Se tunne on jopa aivan älytön välillä. Aivan kuin tavoite olisi jo toteutunut – nyt vain odotellaan, että todellisuus ehtii samalle aikajanalle oman mieleni kanssa.

  • tiedän ja tunnen vahvasti sen, mitä haluan oikeasti saavuttaa
  • olen tehnyt itselleni selväksi, miksi haluan saavuttaa tämän tavoitteen
  • olen täysin valmis asettamaan sen etusijalle juuri nyt
  • olen sitoutunut järjen ja tunteen tasolla tekemään kaikkeni tavoitteen saavuttamiseksi
  • pidän tavoitteen mielessäni vahvana,  jotta pystyn tekemään oikeita valintoja juuri nyt

Osasinkin toisaalta näin odottaa käyvän. Rasitusvamman parantuessa hyvää kyytiä lopullisesti,  mikään ei pidättele minua enää menneessä. Entinen Sohvaperuna jää koko ajan kauemmaksi taakseni. Nyt vain jatketaan eteenpäin täydellä tarmolla. Oikeastaan olen päässyt juuri siihen pisteeseen, mihin halusinkin. Teen automaattisesti oikeita valintoja ruokailun ja kuntoilun suhteen ilman, että tunnen stressiä laihdutus- ja kuntokuurilla olosta. Tämä ei saisi ollakaan mikään tilapäinen olotila, vaan pysyvää toimintaa loppuelämää varten. Usein ajattelenkin projektin loppuvan joskus lähempänä 70 ikävuotta – ei ensi vuonna tai sitä seuraavana. Toivottavasti tämä varmuus kestää pitkään. Viime vuosina on monasti vain blogi pitänyt minut oikealla kurssilla. Nyt en tunne tarvitsevani mitään varsinaisia apuvälineitä. Kaikki tapahtuu kuin itsestään. Koetan kuitenkin edelleen kirjoittaa juttuja etenemisestä.

Tämä ei ole laihdutusblogi

En aio raportoida päivittäin enkä edes viikottain painon vaihteluista 100 gramman tarkkuudella. Saatan käydä vaa’alla muutaman kerran viikossa, mutta en reagoi tunteella painon muutoksiin. Tärkeimmät mittausvälineeni ovat kehon ympärysmitat ja ajoittain tehtävä kehon koostumuksen mittaus. Ensimmäiset mittaukset tein kesäkuun alussa ja seuraava väliporras olisi syksyllä.

En aio demonisoida mitään ruoka-aineita, enkä toisaalta hehkuta minkään dieetin tai ”asiantuntijan” oikeellisuutta. En myöskään aio kärsimättömyyttäni kokeilla mitään radikaaleja dieettejä, joilla vain sotketaan oman kehon toiminta ja aineenvaihdunta sekä luultavasti aiheutetaan itselle pahaa mieltä, vatsavaivoja ja turhaa näläntunnetta. Ateriavalinnat tehdään aina arjen tilanteiden mukaan vaivattomasti, ilman turhaa hössötystä. Ravinto on minulle parasta polttoainetta ja sen tankkaaminen pitäisi aina olla miellyttävä nautinto.

Itseasiassa minun täytyykin ryhtyä valmistamaan päivällistä.

Nyt on menossa hyvä kausi projektin kannalta. Kesän monista houkutuksista huolimatta, olen jälleen päässyt juuri oikeanlaiseen mielentilaan edistymisen kannalta. Tiedostan tavoitteeni tärkeyden todella kirkkaana ja ymmärrän sen merkityksen pitemmän ajan tavoitteiden perustana. Henki on vahva ja lihakin vahvistuu koko ajan ;D

Koko ajan on tietenkin parannettavaa. En ole juuri kirjaillut syömisiä ylös, mutta toisaalta karkin, siiderin ja jäätelön välttäminen on ollut erittäin helppoa. Kaupungilla herkuttelen herneillä ja mansikoilla ja juon useimmin pelkkää vettä janooni. Toisaalta kahvin juonnin rajoittaminen ei ole onnistunut lainkaan. Se on ollutkin yllättävän vaikeaa.

Harjoittelun puolella on ollut hyvä yhdistelmä ensin salilla voimaharjoitus sekä soutua ja seuraavana päivänä lyhyehkö potkulenkki. Toistaiseksi painot ovat niin kevyitä, että nämä peräkkäiset harjoituksen tuntuvat vain täydentävän toisiaan. Sitten voi vaikka levätä päivän ja jatkaa harjoittelua taas vaikka pyörälenkillä.

Päivän video: Megaherz – Du oder Ich

Tässä projektissa on yksinkertaisesti kyse siitä, että Entinen Minä ja Tuleva Minä taistelevat kehon herruudesta päivittäin. Tämä taistelu käydään pääosin oman pään sisällä, alitajunnassa. Joka hetki on oltava valppaana alitajunnan houkutteleville viesteille ja myös myönteisellä mielikuva -leikittelyllä pyrittävä muuttamaan ajatusten ratoja toiseen suuntaan. Alitajunnasta kannattaa jokaisen muistaa se, että se ei erota totta ja tarua toisistaan, joten voit uskotella sille oikeastaan mitä vain.

Minusta tuntuu, että Tuleva Minä on tällä hetkellä ainakin tuomariäänillä pienoisessa pistejohdossa. Voisi kai leikillisesti todeta, että minä olen (oman elämäni) suurin ja kaunein. Minä olen vahva ja nopea ja tuo Entinen Sohvaperuna kokee tyrmäyksen seuraavassa erässä. Tässä kehässä ei ole tilaa meille molemmille.

Nyt alkaa siis kesäloma ja monenlaista kivaa on tiedossa lähiviikkoina. Ensin pelataan jalkapallot loppuun, sitten voidaan keskittyä pyöräilijöiden tekemisiin Tourilla. En ole oikeastaan ehtinyt seurata juuri etappeja, tallenteet odottavat katsomista digiboxissa. Nyt ei vielä ymmärrä, mistä toiset ovat puhuneet. Pian pääsen live-tilanteeseen kiinni.

Viikon päästä jazzataan ja sitten rockataan oikein raskaasti. Lippu on jo takataskussa ;D.