Potkua kuntoon

Archive for heinäkuu 2010

Heinäkuu oli hieno liikuntakuukausi. Pyöräilyä ja potkulautailua oli mukava harrastaa. Oikeastaan lukujärjestys oli sellainen, että päivällä pyöräiltiin ja yöllä potkuteltiin. Salitreenistä voin antaa itselleni muutaman plus-pisteen – sainhan mentyä salille helteisinä poutapäivinä. Olen ottanut jälleen käyttöön liikuntapäiväkirjan – HeiaHeia!

Yhteensä

  • Pyöräily 386 km ja 20,5 h
  • Potkulautailu 130 km ja 8h 50 min
  • Sisäsoutu 8,4 km ja 45 min
  • Voimaharjoittelu 3 kertaa
  • Kävelyä 10 km ja 1h 50 min
  • Muu harjoittelu 5 kertaa
  • Yhteensä 534 km ja 32 h

Pyöräily

  • 01.07.10 Töihin ja salille 28 km ja 1h 32 min
  • 02.07.10 Pyöräily töihin 18,7 km ja 60 min
  • 05.07.10 Pyöräilyä 30 km ja 1h 29 min
  • 06.07.10 Pyörällä töihin 18,8 km ja 61 min
  • 08.07.10 Pyöräilyjä 37,7 km ja 1h 57 min
  • 09.07.10 Pyörällä töihin 21,9 km ja 61 min
  • 12.07.10 Pyöräilyjä 23,7 km ja 1h 14 min
  • 16.07.10 Pyörällä salille 10,2 km ja 34 min
  • 22.07.10 Pyöräilyjä viikolla 85 km ja 4h 43 min
  • 23.07.10 Pyörällä töihin 18,8 km ja 60 min
  • 27.07.10 Pyöräilyjä töihin 37,6 km ja 2h
  • 30.07.10 Pyöräilyjä töihin 55,9 km ja 2h 54 min
  • Yhteensä 386 km ja 20,5 h

Potkulautailu

  • 03.07.10 Pitkä potkuretki 45,9 km ja 3h 5 min
  • 09.07.10 Potkuttelu 10,8 km ja 50 min
  • 13.07.10 Iltapotkut 16,4 km ja 58 min
  • 17.07.10 Potkulenkki 29 km ja 1h 58 min
  • 27.07.10 Potkulenkki 28 km ja 2h
  • Yhteensä 130 km ja 8h 50 min

Voimaharjoittelu

  • 01.07.10 Voimaharjoittelu koko keho 1h
  • 12.07.10 Voimaharjoittelu koko keho 51 min
  • 16.07.10 Voimaharjoittelu koko keho 60 min

Sisäsoutu

  • 01.07.10 Rauhallista soutua 2,3 km m ja 12 min
  • 12.07.10 Rauhallista soutua 3,1 km ja 16 min
  • 16.07.10 Rauhallista soutua 3 km ja 16 min
  • Yhteensä 8,4 km ja 45 min

Kävelyä

  • 18.07.10 Iltakävely 50 min
  • 23.07.10 Iltakävely 30 min
  • 24.07.10 Iltakävely 30 min
  • Yhteensä 1h 50 min

Muu harjoittelu

  • 01.07.10 Aamulla jalkajumppa 2 x 10  ja syväkyykkyjä
  • 05.07.10 Punnerrukset 6
  • 08.07.10 Punnerrukset 12
  • 10.07.10 Punnerrukset 16
  • 23.07.10 Yhden jalan pohjenousut 29

Työmatkaliikkujaa on hemmoteltu tänä kesänä oikein olan takaa. Aamulla on riittävän lämmintä ja aurinko paistaa kirkkaalta taivaalta.

Tänä aamuna oli mukavaa herätellä kehoa muutamalla pikku harjoitteella. Muutaman minuutin lämmittelyn jälkeen nostin jalkojen kierroksia ja tein melko pitkän sprintin noin 29 kmh. Sprintti oli vielä varsin mukava, ei liiallista rasitusta.

Hetken aikaa tasasin hengitystä ja vaihdoin keskiörattaalta ison limpun päälle. Jälleen tanssin omasta mielestäni vallan hienosti mäen ylös raskailla vaihteilla. Kun kerran mielikuvilla leikitään, ilmestyi Contador mäessä vierelleni ja iski hyväksyvästi silmää. ”Jatka samaan malliin.”

Tästä tulee hieno päivä

Eilen illalla tunsin itseni jo riittävän levänneeksi, jotta voisin tehdä jotain ylimääräistä. Itse asiassa minun olisi tehnyt hirveästi mieli lähteä kävelemään, kun olin katsellut miesten 20 km kävelyä. Kävely on vaativa ja rankka laji, jonka huomaa pian kokeillessaan reippaampaa kävelyä pitemmän aikaa. Päätin pysyä suunnitelmassa ja lähteä illan viilennyttyä potkulenkille.

Otin jälleen Classicin tallista ja lähdin ipod korvilla kaupungin maratonlenkille. Mieli oli korkealla ja kehokin riittävän levännyt. Kuntoni on ilmeisesti noussut ihan huomaamatta kesän aikana, sillä potkuttelu on hyvin helpon tuntuista. Olen omaksunut hyvin rennon ja huolettoman asenteen potkulautailuun ja fiilistelen vain letkeästi musiikin tahtiin. En tunne tarvetta vilkuilla matkamittariin, enkä joudu tarkkailemaan tuulen suuntaa. Olosuhteet eivät tunnu haittaavan etenemistäni lainkaan. Tosin ylämäkiä säännöstelen vielä ihan aiheesta. Niidenkin aika vielä tulee. Lyhyet mäkispurtit sujuvat jo ihan mukavasti.

Potkuttelua varten tekemäni soittolista on varsin onnistunut. Listalta löytyy monenlaisia kappaleita jokaiselle potkutyylille ja -rytmille. Eilinen lenkki oli kokonaisuudessaa hyvää tekniikkaharjoitusta. Monenlaista tyyliä tuli harjoiteltua ainakin yhden kappaleen verran.

Musiikin positiivista vaikutusta on jälleen tutkittu: How music can aid athletic performance

Keksin myös yhden tekniikka-harjoitteen, joka sopii rullausvaiheeseen. Teen muutaman liioitellun laajan, mutta rauhallisen potkun vuoronperään; nostetaan polvi niin ylös kuin mahdollista ja tehdään ”tyhjä” potku vieden jalkaa niin taakse ja ylös kuin mahdollista. Suoritustahti rauhallinen ja molemmissa vaiheessa voi pyrkiä jalkaa pitämään asennossaan hetken aikaa. Tämä tuntuu rasituksena varsinkin polven koukistajissa. Kun suoritus tapahtuu liikkeessä laudan päällä, saa tasapainoaistikin sopivasti ärsykkeitä.

Lenkille tuli mittaa 28 km ja aikaa kului kaikkiaan 2 tuntia. Täytyy vielä todeta, että olen totisesti löytänyt tässä oman lajini. Fyysiset ominaisuuteni antavat hyvän perustan lajin harrastamiseen. Lisäksi potkuttelun luonne ja intesiteetti tarjoavat sopivaa haastetta ja ”kutinaa” luonteelleni. Olen kohta taas todellinen potkunisti, joka ei malta lopettaa lenkkiä ajoissa.

Nyt on festarit vietetty tältä kesältä. Sen verran ikä taitaa painaa, että tarvitsin Wanaja-festivaalin jälkeen muutaman päivän täydellistä lepoa. Tämä siitä huolimatta, että en juonut lainkaan alkoholia enkä syönyt edes roskaruokaa tai karkkia minään päivänä. Minähän en voi kuunnella musiikkia tanssimatta mukana edes hieman, joten lihakset olivat kauttaaltaan hieman rasittuneen oloiset. Rock-festari käy näköjään hyvästä kestävyystreenistä pohkeille, kun seisoo monta tuntia sekä pogoaa musiikin tahtiin.

Yleisesti nautin kaikista esityksistä, joita kuuntelin. Parhaimmat keikat tekivät kuitenkin  Tarot, Mokoma ja Stam1na. Mainittakoon kuitenkin vielä, että etukäteen hehkutetulle Kentille käänsin sujuvasti kantapääni ja lähdin kotiin. Enkä ollut edes ainoa.



  • Ei mitään
  • Johnd857: I'm curious to uncover out what weblog system youre employing? Im experiencing some small security problems with my latest weblog and Id like to locat
  • iilqtwohgbqo: mleuqdtwjewz
  • mtxqoknaxupz: eetbnomdoclx

Kategoriat