Potkua kuntoon

Archive for syyskuu 2010

Syyskuu näyttää olleen harjoittelun kannalta hieman sekava. Ensimmäisen viikon pidin treenitaukoa, mutta sen jälkeen olen tietoisesti siirtynyt kävelyyn. On malttanut kävellä usein ja melko lyhyitä matkoja kauniissa syyssäässä. Voimaharjoittelua olen tehnyt lyhyinä harjoituksina kotona.

Yhteensä

  • Kävelyä 9h 7 min ja 52,5 km
  • Pyöräily 3h 18 min ja 56,7 km
  • Sisäsoutu 38 min ja 5,9 km
  • Sambailua 1 h
  • Voimaharjoittelua 7 kertaa
  • Muuta harjoittelua 10 kertaa
  • Yhteensä 14 h ja 115 km

Kävely

  • 06.09.10 Kävelyä kotimatkalla 50 min ja 4,5 km
  • 14.09.10 Kävelyä yhteensä 1h 10 min ja 7 km
  • 16.09.10 Kävelyä yhteensä 1h 13 min ja 7 km
  • 17.09.10 Kävelyä 1h 15 min ja 7 km
  • 18.09.10 Kävelyä 40 min ja 4 km
  • 19.09.10 Kävelyä 50 min ja 5 km
  • 20.09.10 Kävelyä yhteensä 1h 39 min ja 9 km
  • 23.09.10 Kävelyä työmatkalla 30 min ja 3 km
  • 24.09.10 Tehokävelyä 30 min ja 3 km
  • 28.09.10 Kävelyä 30 min ja 3 km
  • Yhteensä 9h 7 min ja 52,5 km

Pyöräily

  • 07.09.10 Pyörällä töihin 63 min ja 18,9 km
  • 08.09.10 Pyörällä töihin 68 min ja 18,9 km
  • 09.09.10 Pyörällä töihin 67 min ja 18,9 km
  • Yhteensä 3h 18 min ja 56,7 km

Voimaharjoittelua

  • 03.09.10 Polvipunnerruksia 13 kpl
  • 05.09.10 Lankkuja, haarakyykkyjä musiikin tahtiin (Tarot 4 min)
  • 11.09.10 Polvipunnerruksia 18 kpl
  • 23.09.10 Polvipunnerrukisa 15 kpl, askelkyykkykävelyä, askelsarjoja
  • 26.09.10 Pystypunnerruksia kahvoilla 8 kpl
  • 28.09.10 Polvipunnerrukisa 23 kpl
  • 30.09.10 Askelkyykkykävelyä 4 x 12 askelta

Sisäsoutu

  • 29.09.10 Totuttelua soutuun 38 min ja 5,9 km

Muu harjoittelu

  • 01.09.10 Pohkeiden venyttely
  • 04.09.10 Tasapainojumppaa ja syväkyykkyjä 30 min
  • 05.09.10 Jalkajumppaa, syväkyykkyjä, venyttely
  • 06.09.10 Jalkajumppaa, syväkyykkyjä ja venyttelyä
  • 07.09.10 Syväkyykkyjä päivällä ja illalla
  • 08.09.10 Jalkajumppaa ja syväkyykkyjä
  • 12.09.10 Tasapainolautailu yhdellä jalalla telkkaa katsellessa
  • 13.09.10 Jalkajumppaa ja syväkyykyt 10 min
  • 23.09.10 Syväkyykyt ja venyttelyä
  • 24.09.10 Tasapainoharjoitus yhdellä jalalla 2 x 90 sekuntia, venyttelyä ja syväkyykyt
  • 25.09.10 Sambailua kotona noin 60 min
Mainokset

Syksyn tullen kuntosalilla alkaa tietenkin ohjatut tunnit jälleen täysipainoisesti. Vielä en ole uskaltanut tanssillisille tunneille osallistua, kun olen epäillyt ”kintereiden” kestävyyttä. Voisin kai sanoa, että loppusuoran kalkkiviivat näkyvät jo rasitusvamman kohdalla. Voinkin vähitellen valmistautua rasittamaan jalkojani kokonaisen tunnin ajan. Tänään olenkin aloittanut tanssiharjoitukset kotosalla ja ne ovat sujuneet varsin riemukkaissa ja nautinnollisissa tunnelmissa.

Minä rakastan sambaa ja päätinkin opetella tänään tuon karnevaali-samban askelluksen. Se on toki erilainen kuin kilpatanssin sambassa, mutta musiikin luonnehan ei muutu mihinkään. Tänään olen jo tanssinut monta sambaa ja onnistunut jo luomaan omia variaatioita kuvioista. Saattaahan olla, että kokeilen kotona joitakin zumba-koreografioitakin.

Tietenkin minun piti myös hankkia sopivaa musiikkia ipodiini ja latasinkin todella runsaasti kaikenlaista rytmimusiikkia Brasiliasta, Lähi-Idästä, Turkista ja Japanista. I love drums.

Muutama päivä sitten tuli todella mielenkiintoinen Prisma Studio rytmitajusta ja esim. suomalaisten suhteesta siihen. Näemmä vuosisadan vaihteen kansallismieliset ovat onnistuneet jäyksitämään suomalaisten lanteet ja muuttamaan kansantanssimme vähemmän pahennusta herättäviksi. Voihan rutto!

(Ohjelma-aikaa vielä 4 päivää)

Enpä olisi uskonut 3 vuotta sitten, että ihan suosiolla harrastan voimaharjoittelua omin nokkineni. Tarkoitukseni oli alunperin jumppailla kuntosalilla ohjaajan neuvojen mukaan  ja ulkoilla muuten omaan tahtiin. En uskonut pystyväni mihinkään täysin omatoimiseen tekemiseen. Niin se mieli muuttuu.

Se on toisaalta hyvin yllättävää, miten pienellä vaivalla kehon hallinta ja voima alkaa jo kehittyä paremmaksi. Olen itsekin tehnyt vielä varsin helppoja perusliikkeitä muutamia kertoja viikossa, muutamien minuuttien ajan. Silti tunnen jo voimieni kasvavan, koska pelkästään kehon hallinta paranee. Saattaa huomata suorituvansa arkipäivän tilanteista uudella helppoudella. Nouset lattialta ehkä yhden käden voimalla tai pystyt kyykistymään alas varsin vaivattomalla liikeellä. Kun huomaa nämä ensimmäiset merkit edistymisestä, oma nälkä vain kasvaa syödessä. Tätä tahdotaan lisää. 

Olen jatkanut punnerrusharjoituksia omaan tahtiini ja olkavarsiin alkaa vähitellen tulla lisää voimaa. Eilen tekemäni harjoitus sisälsi jo 3 kpl 5 polvipunnerruksen sarjaa, joissa liike on siis hidas ja hallittu. Voin alkaa lisämään joitakin uusia liikkeitä omiin jumppatuokioihini.

Tässä  on jo haastava liike. Täytyy muistaa, että käsien varassa on vielä rutkasti ylimääräistä painoa. Samalla kun venyttää pohkeita, voi ainakin yrittää tehdä väliin muutaman pystypunnerruksen. Aluksi koetetaan mennä mahdollisimmat alas menettämättä liikkeen hallintaa. Tässä on haastetta vähäksi aikaa.

Ylipainoisen harjoittelu omalla ruumiinpainolla voi olla aika masentavaa, kun voimat eivät tahdo riittää. Harjoittelun aloittaminen vaatii kyllä voimakasta tahtoa ja sinun pitää myös mielikuvissasi nähdä itsesi tekemässä näitä liikkeitä.

Se on kyllä mahdollista, kun etsii vain ne oikeat keinot liikkeiden tekemiseen. Erilaiset vastuskumit ja tukiliinat (mm. TRX Suspension Training) tuovat varmasti paljon helpotusta liikkeiden suorittamiseen, mutta eivät vähennä silti harjoituksen tehoa.

Tänä aamuna huomasin sykemittarin sammuneen täysin. Asia hieman harmitti, koska käytän mittaria nykyisin rannekellona. Etsiessäni korvaavaa kelloa ranteeseeni, havaitsin muidenkin kojeiden pysähtyneen. Olisipa ihan kätevää, kun kello vielä vedettäisiin mekaaniseen tapaan.

Sykemittarini on mallia Polar M51 ja toivottavasti patterin vaihto ja perushuolto riittää laitteen elvyttämiseksi. Tässä herää toki kysymys uuden, hienomman mittarin hankkimisesta. Tätä ajatusta olen pyöritellyt päässäni ainakin vuoden päivät. Harmillisesti tietokone ja digiboxi ajoivat tärkeysjärjestyksessä edelle. Osa kulkupeleistäni on edelleen ilman matkamittaria, joten uuteen laitteeseen olisi kätevää saada näitä lisälaitteita reitin ja nopeuden mittaamiseen. Lisälaitteet toki nostavat sykemittarin hintaa entisestään. Katsotaan.

Hyviä vinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan.

Ehkä on viisasta pitääkin projektien välillä hieman pitempää taukoa, jotta mieli saa hieman lepoa kehonmuutoksen jälkeen. Lepoaikana kerätään uutta virtaa seuraavaan koitokseen ja samalla ehkä voidaan ”nautiskella” perusteellisemmin saavutetuista tuloksista. Parhaan terän alkupäivinä vei toki osaltaan lievä flunssa.

Nyt alkaa taas oikeanlainen vire hiljalleen tulla esiin. Osittain myös siksi, että kävelytreenit sujuvat mallikkaalla tavalla. Kevään jälkeen syksy on minulle se toiseksi tärkein vuodenaika upeine väreineen. On aina hienoa kävellä pirteässä ja värikkäässä maisemassa. Syksyllä saamme nauttia myös upeista aamu- ja iltaruskoista.

Kuntoa kävelemällä?

Vajaan 2 viikon ajan olen vähittäin totuttanut kehoa kävelyn rasituksiin. Olen malttanut edetä rauhallisesti ja pitää lenkit riittävän lyhyinä ja keveinä. En vielä liiaksi prässää kehoa ponnistelemaan eteenpäin.

Varsinainen kuntokävely on kyllä jännä asia. Aina nämä valmentajat ja testauspäälliköt muistavat vähätellä kävelyn vaikutuksia. Toisaalta ihmiset saattavat yleensä kävelläkin liian laiskasti, vaikka siitäkin toki on omat hyötynsä ainakin muiden lajien ohella.

Kävely on tekniikkalaji, joka vaatii monipuolista lihasvoimaa yhdistettynä kestävyyteen. Monen kuntoilijan kokemat liian alhaiset sykkeetkin saadan erittäin helposti nousemaan, kun kävelijä aktivoi jalkojen lihasten lisäksi myös ylä- ja keskivartalon lihakset. Näin kuntokävelystä saadaankin yllättävän vaativa ja raskas laji, jolloin anaerobisetkaan sykkeet eivät ole mahdottomia. Lihasten kestävyyskunto ei rajoitu vain kehon suuriin lihaksiin, vaan lihastyö ulottuu myös pienimpiin lihaksiin nilkassa ja pohkeissa sekä kyljissä ja olkavarsissa.

Lähdenkö lentoon?

Kuntokävely on tavallaan ensimmäinen laji, johon voin sanoa kehittäneeni intohimon. Tämä ajoittui minun kohdallani vuosituhannen vaihteeseen. Kävelyssä on jotain todella kiehtovaa. Koko vartalo saa liikuntaa ja mieli voi harhailla omia polkujaan. Tässä laji, johon voi erittäin helposti yhdistää myös henkistä mietiskelyä. Tämän ovat monet filosofit huomanneet tuhansien vuosien aikana.

Oma kävelytekniikkani on vielä ruosteessa, mutta muutamia onnistuneita askeleita olen jo lenkeilläni tapaillut. Kun askel alkaa rullata riittävän reippaasti ja rytmikkäästi, tuntee nousevansa lentoon – aivan kuin painovoima hivenen heikkenisi. Ehkäpä tämä tunne johtuu siitä, kun kokoaikainen maakontakti lyhenee tai katoaa kokonaan.

Tällä hetkellä joudun vielä aktiivisesti ajattelemaan askeleen suoritusta. Liike lähtee polven koukistumisesta saman puolen lantion laskeutuessa alaspäin. Hetken päästä sääri ojennetaan eteenpäin valmiiksi kantakosketusta varten. Samaan aikaan toinen jalkaa työntää kehoa ponnekkaasti eteenpäin koko raajan ja pakaran mitalla. Ylä- ja keskivartalo tietenkin osaltaa vauhdittaa ja tukee vartalon kiertoa ja askelta eteenpäin.

Sitten kun tekniikka sujuu itsestään, voin päästää mielenikin vapaasti lentoon tai toisaalta sulkea ehkä hetkeksi silmäni ja nautiskella kehon aistimuksista.

Minähän seuraan Eurosportilta mm. snooker-kilpailuja hyvinkin innokkaasti ja suosikkini on ollut jo monen vuoden ajan Ronnie O’Sullivan. Ronnie teki jälleen uuden maksimibreikin, joita on kertynyt jo 10 kappaletta hänen urallaan.

Hieman omituiseksi tämän tilanteen teki se, että hän kysyi etukäteen maksimista maksettavan palkintorahan suuruutta. Kun palkinto ei ollut kovin korkea, aikoi hän jättää jopa viimeisen pallon lyömättä. Onko tämä nyt sitten 100% itsevarmuutta omista kyvyistä vai ahneutta tai ylimielisyyttä? En nyt oikein tiedä miten tähän pitäisi suhtautua. Toisaalta harva urheilija pystyy tällaisiin suorituksiin.

”There is only one Ronnie O’Sullivan.”

Tavoitteisiin edetään näköjään mutkan kautta. Kuntosalille en ole saanut lähdettyä, mutta kävely alkaa sujua minulle normaalilla tavalla. Viime viikon olen jo kävellyt päivittäin. Tämä tilanne pitää nyt hyödyntää, koska kaksi edellistä syksyä on jäänyt oikeastaan kokonaan väliin. Lisätään mukaan myöhemmin voimaharjoittelua ja soutua. Onhan se vähitellen sopeuduttava jälleen sisäliikuntaan.

Kuntokävelyn tekniikka on tietenkin ihan ruosteessa. Totuttelua vaaditaan ja pidän lenkit aluksia varsin lyhyinä, noin 30-50 minuuttia. Lenkkejä suoritan pääasiallisesti työmatkan aikana aamulla ja iltapäivällä. Muutaman viikon totuttelun jälkeen voisin viikonloppuisin lähteä taas sauvakävelylle Aulangon maastoihin.