Potkua kuntoon

Archive for lokakuu 2010

Lokakuukin on jo paketissa. Mitäpä sanottavaa siitä olisi. Hieman liian reipas aloitus soutuun ja matkaa kertyi aika paljon tauon jälkeen. Koetetaanpa pitää marraskuun soudut suurinpiirtein samalla tasolla. Sisäsoutua täydentävänä treeninä sauvakävely on erinomainen vaihtoehto ja koetetaan kävellä jatkossa hieman pitempiä matkoja, jos säät sallivat. Tässähän pitäisi muodostaa hyvää kestävyyspohjaa ensi kesän ”velan maksua” varten, kun tuli lyötyä vetoa itsensä kanssa.

Hei, voimaharjoittelua tavalla tai toisella pitää muistaa tehdä. Tästä on puhuttu joka kuukausia. Kehon hallinnan liikevalikoimaan voisi ottaa joitakin uusia liikkeitä. Lisää säännöllisyyttä kaivataan lisää ja koetataan hakea sopivaa rytmiä erilaatuisten harjoitusten välillä. Hyvä tästä tulee.

Yhteensä

  • Kävely 42 km ja 7h 34 min
  • Sisäsoutu 56 km ja 4h 50 min
  • Potkulautailu 32 km ja 2h 43 min
  • Muu harjoittelu 8 kertaa
  • Yhteensä 130 km ja 15h 7 min

Kävely

  • 03.10.10 Kuntokävelyä 8 km ja 1h 15 min
  • 07.10.10 Kävelyä työmatkalla 3 km ja 35 min
  • 13.10.10 Kävelyä työmatkalla 3 km ja 33 min
  • 20.10.10 Kävelyä työmatkalla 4 km ja 47 min
  • 22.10.10 Aamukävely 3 km ja 33 min
  • 26.10.10 Kävelyä työmatkalla 3 km ja 35 min
  • 27.10.10 Kuntokävelyä 7 km ja 1h 15 min
  • 29.10.10 Aamukävelyä 3 km ja 33 min
  • 31.10.10 Sauvakävelyä maastossa 8 km ja 1h 28 min
  • Yhteensä 42 km ja 7 h 34 min

Sisäsoutu

  • 05.10.10 Rauhallista soutua 1h ja 10 km
  • 08.10.10 Tasaista soutua 1h ja 8,5 km
  • 13.10.10 Tehokasta soutua 9,5 km ja 50 min
  • 18.10.10 Tehokasta soutua 10,6 km ja 1h
  • 21.10.10 Rauhallista soutua 9,4 km ja 55 min
  • 24.10.10 Lämmittelyä ja sprinttejä 8 km ja 1h
  • Yhteensä 56 km ja 4h 50 min

Potkulautailu

  • 10.10.10 Potkuretki 32 km ja 2h 43 min

Muu harjoittelu

  • 05.10.10 Jalkajumppaa, syväkyykyt
  • 06.10.10 Jumppaa, venyttely, tasapaino, lantion liikkuvuus
  • 07.10.10 Kevyt venyttely pohkeet, syväkyykyt
  • 21.10.10 Keppijumppaa ja venyttelyä
  • 24.10.10 Koko vartalon venyttely
  • 25.10.10 Venyttelyä
  • 26.10.10 Venyttelyä
  • 29.10.10 Jalkajumppaa, syväkyykkyjä, venyttelyä
Mainokset

Minä alan toden teolla innostua myös tästä sisäsoudusta eli ergosoudusta. Kyseessähän on varsin raskas laji, joka vaatii erittäin monipuolista ja kovaa kunto niin fyysiseltä kuin henkiseltäkin puolelta. Soutu saattaa olla joltain osin jopa kovempi laji kuin potkulautailu, vaikka tätä en ole vielä valmis myöntämään julkisesti.

Siinä mielessä väite ainakin pitää paikkansa, että varsinkin sisäsoutua harrastetaan useimmiten sisätiloissa, joissa mäistä tai tuulesta ei ole vastusta tai haittaa. Sisäsoudun aikana ei saa varsinaisia lepohetkiä, koska silloin vauhtipyörä pysähtyisi kokonaan. Tämä on mielestäni enemmän etu, koska harjoittelu voidaan toteuttaa tarkasti suunnitelman mukaan käyttäen apukeinona sykemittaria ja Concept 2 omia ominaisuuksia.

Ergosoutu on varsin yksinkertainen laji, jossa soutajan oma kunto on kaikkein ratkaisevimmassa asemassa. Tämä ei ole välineurheilua siinä mielessä, että soutulaite on kaikilla täysin sama olitpa sitten täysi aloittelija tai kansainvälisesti menestyvä huippu-urheilija. Tämä on varmasti yksi syy lajin maailmanlaajuiseen menestykseen. Kun laite ja olosuhteet ovat kaikille sama, tuloksia on helppo vertailla keskenään. Vaikka soutulaite pysyy visusti paikallaan, voit kilpailla vaikka internetin välityksellä maapallon toisella puolella asustavan samanikäisen ihmisen kanssa.

Kaikkein mielekkäintä ja tärkeintä on tietenkin kilpailla itsensä kanssa. Tämäkin on varsin helppoa Concept 2 toimintojen avulla. Voit soutaa jonkin tietyn matkan ja kokeilla erilaista vauhdinjakoa esim. 1000 metrin välein. Laitteen muisti tallentaa soudun suorituksen muistiin. Seuraavalla kerralla voit toistaa soudun ja ”tahtiveneen” avulla soutaa paremmin kuin edellisellä kerralla.

Asioiden pohtiminen näköjään kannattaa. Tarkemman mietiskelyn jälkeen päätin vielä vaihtaa tuota noudatettavaa harjoitusohjelmaa. Eilisen päivän mietin omaa tilannettani vielä uudestaan. Mikä mieltäni soututekniikassa askarruttaa? Millä alueella haluaisin kehittyä tai hankkia kokemusta?

Lueskelin myös uudestaan harjoitusopasta Concept UK sivuilta. Tarkemmin ajatellen yksinkertaiselta vaikuttava ergosoudun suoritus sisältää monia elementtejä, jotka on saatava sopivaan tasapainoon. Toistaiseksi olen tämän lajin kanssa ihan omillani, joten joudun itse miettimään nämä asiat selväksi. Ilmeisesti käyn soudun kannalta ihan väärällä salilla.

20 minuutin harjoitusohjelma

Tämä ohjelma sopii omiin tavoitteisiin tällä hetkellä paremmin. Tarkoitukseni on kuitenkin ottaa tästä vinkkejä yksittäisten soutukertojen suunnitteluun. Hyvää tässä ohjelmassa on minun kannaltani tuo soututahtien huomioiminen. Tällä hetkellä minusta tuntuu siltä, että olen jämähtänyt paikalleni ja soutelen matkan kuin matkan 20 vetoa minuutissa. Syy tietenkin voi olla myös se,  että kestävyys on vielä aika ”heikossa hapessa”.

Tästähän se on hyvä jatkaa harjoittelua, kun tekniikka alkaa olla aika hyvässä kuosissa.

Olen koettanut viime päivinä kartoittaa hieman tuota omaa lähtötilannettani tähän uuteen kauteen. Tämän lisäksi koetan laatia itselleni järkevää aikataulua harjoituksiin ja laatia jonkinlaista ohjelmaa harjoittelulle. Tässä voisin hyvin hyödyntää esim. linkeistänikin löytyvää The Pete Plan aloittelijan ohjelmaa. Tämä näyttäisi olevan riittävän yksinkertainen ja joustava ohjelma, jota voi soveltaa omiin tarpeisiin.

Samat harjoittelusäännöt pätevät tässäkin lajissa. Harjoituksissa pitäisi sopivasti vuorotella pitkät, rauhalliset soudut, hieman lyhyemmät reippaat soudut sekä nopeat sprinttien intervallit. Lähikuukausien aikana pitäisi löytää sopivat harjoitustaso joka kategoriaan.  Tässä lajissa haastavinta on varmaan löytää tuo kevyt suoritustapa sydämen sykkeen kannalta. Yksi osa tavoitteita saa olla se, että joka harjoitukseen otetaan sykemittari mukaan ja yritetään noudattaan suunniteltuja sykerajoja.

Olen soudellut vuoden verran hieman oman pääni mukaan ja aika epäsäännöllisesti. Nyt yritän käydä hyvin säännöllisesti soutamassa noin 3-4 kertaa kahden viikon aikana. Tällä hyvin maltillisella aikataululla saan mukavasti jo nostettua peruskuntoa. Sisäsoutu saa olla tämän talvikauden päälajina. Välipäivinä harrastetaan rauhallista tai kohtuukuormittavaa liikuntaa.

Minä muuten tilasin parit vaatteet Rock The Boat -soutukaupasta. Katsotaan onnistuinko valitsemaan sopivan kokoisia vaatteita. Tämä vaikuttaa hyvältä ostopaikalta ja valikoima on laaja.

Eilisen soudun jälkeen haluaisin ehdottomasti tämän t-paidan:

Vetooo!

Posted on: 04.10.2010

Pikkuhiljaa olisi tarkoitus käynnistää jälleen sisäsoutukautta ihan todenteolla. Ensimmäinen harrastusvuosi on nyt takana ja kilometrejäkin on kertynyt ihan mukavasti. Ensimmäinen vuosi on kuitenkin kulunut ihan tekniikan opettelussa ja soutaminen on ollut aika kuuriluonteista. Olen soutanut kerrallaan ehkä kuukauden verran ja sitten pitänyt taukoa tai harventanut harjoituskertoja selvästi.

Tulostin oikein paperille ensimmäisten soutujen tilastoja ja tekniikan kehittyminen näkyy niistäkin ihan selvästi. Ensinnä käyttämäni vastus on pudonnut 2 pykälää ja on nyt tällä hetkellä tasolla 3. Vetoon on saatu jo selvästi enemmän voimaa ja pituutta. Ensimmäisten pitempien soutujen tahti 28-30 on pudonnut jo 20 vetoon minuutissa ja vauhti on silti kasvanut merkittävästi.

Mielenkiintoinen matka soudun parissa saa jatkua. En ole vielä oikein päässyt selville vahvuuksistani. Tässä vaiheessa ehkä pitemmät matkat ovat olleen hieman etusijalla. Sprinttimatkojenkin soutaminen on ihan innostavaa. Mukaviksihan niitä ei voi oikein kutsua, koska 500 – 1000 metrin matkoilla tehdään urheilullista itsemurhaa loppumetreillä. Ja jos ei kärsi yhdellä soudulla tarpeeksi, niin niitä voi tehdä intervalleina useita peräkkäin. Tällaisestakin kärsimyksestä pitää nauttia, jos haluaa parantaa suoritustaan eripituisilla matkoilla.

Vallan pitkiä matkoja en ole vielä innostunut kokeilemaan. Yksi yhtäjaksoinen soutu minunkin harjoituskirjalta löytyy. Ihan en päässyt puolimaratoniin, mutta 16 km ylittyi ja aikaa kului 1h 40min. Tästä urakasta sainkin palkakseni ikävät hiertymät takalistoon. Seuraavaa pitkää soutua en kokeile ennenkuin olen hankkinut kunnolliset soutupöksyt.

Tässäkin lajissa löytyy oikein kovia suomalaisia. Olkoon tämä video itselleni kannustuksena omien suoritusten parantamisessa.