Potkua kuntoon

Archive for maaliskuu 2011

Alkukesään onkin tiedossa jo mukavasti tavoitteellista liikuntaa. Tänä kesänä kaksipyöräiset pelit saavat liikuntaa toivottavasti enemmän kuin normaalisti.

The First Annual Worldwide Kickabout

Ensimmäinen tavoite liittyy potkulautoihin. Kevään vihdoin koittaessa olisi jokaisella Kickbiken omistajalla aihetta ottaa potkulautansa esiin ja ryhtyä hieman harjoittelemaan. Toukokuun 7. pvä on mahdollisuus osallistua aivan uudenlaiseen tapahtumaan, jossa koetetaan saada mahdollisimman monta ihmistä maailmassa potkulautailemaan samana päivänä. Jokainen voi potkutella juuri sellaisen matkan kuin itse haluaa ja missä haluaa. Tästä retkestä voi ottaa kuvia tai videon ja kertoa sitten muille päivän kokemuksista. Kuinka mahtavaa tästä tuleekaan?

Potkuhaasteetkin toki kestävät koko kesän ajan. Minullahan on vielä vedonlyönnin maksu ”kuittaamatta” ja pelivelathan maksetaan aina.

Kilometrikisa 2011

Seuraava juttu kestääkin koko kesän ajan. Kilometrikisassa voi kerätä suorituksia toukokuun 10. päivä alkaen aina syyskuun loppuun asti. Outi perusti joukkueen Kilometrikisaa varten ja minähän liityin siihen oitis mukaan. Joukkueen nimi on 24PolkeePolkee. Vielä varmaan mahtuu muitakin innokkaita mukaan. Kaikenmalliset polkuvehkeet (ilman sähköä) sekä Kickbike kelpaavat ajokeiksi.

Mainokset

Maanantai:
potkulautailu 1h ja 7,5 km?

Tiistai:
lepoa

Keskiviikko:
asioilla kaupungilla, kahvakuulien kanto kotiin

Torstai:
lepoa

Perjantai:
kävelylenkki 44 min ja 3,8 km
kahvakuulailua 32 min

Lauantai:
hieman kahvakuulailua

Sunnuntai:
lepoa

Maanantai:
lepo (asioilla kaupungilla)

Tiistai:
soutua 30 min
uinti 15 min

Keskiviikko:
lepo

Torstai:
kahvakuula 23 min
kevyttä kävelyä kaupungilla

Perjantai:
keppijumppa ja venyttely 15 min

Lauantai:
Reipas kävelylenkki 1h 44 min

Sunnuntai:
lepopäivä
venyttelyä

Pari viikkoa olen nyt tutustunut uuteen sykemittariini – Suunto t4d. Yleisesti olen siihen toki tyytyväinen, mutta hieman risujakin mittari ansaitsee. Käyttövarmuus ei ole aivan täydellinen. Aloittaessani harjoituksen, ei haluaisi kovin montaa minuuttia räplätä mittaria, kun jalat haluaisivat jo lähteä liikkeelle.

Suunnon valikoihin tottuminen on vienyt aika kauan. Aivan harjoitusmielessä pitää käydä läpi, mistä kahdesta näyttötasosta ja mistä kolmesta näppäimestä mikin valikko tai toiminto käynnistyy. Eiköhän nämä ole jo melko hyvin hallinnassa. Harjoituksen tallentaminen on mielestäni epäonnistunut kaksi kertaa, joiden syytä en ole vielä saanut selville. Jos kävelee lähes kaksi tuntia reippaalla askeleella, kuluu energiaa taatusti enemmän kuin 9 kcal.

Virtuaalivalmentaja

Oman kunnon seuraamiseen tarkoitetut työkalut vaikuttavat kaikkein mielenkiintoisimmilta. Perustietojen avulla määritetään ensin oma lähtötaso (esim. 5.0). Kuntoilun edetessä nousujohteisesti, mittari nostaa automaattisesti tasoa ylöspäin.

Oman kuntotason mukaan laaditaan myös virtuaalinen kunto-ohjelma viideksi päiväksi. Ohjelmassa vuorottelevat sopivasti lepopäivät sekä kevyet, raskaat tai pitkät harjoitukset. Mittari osaa myös lennosta päivittää ohjelmaa, jos oma harjoitus poikkeaa liiaksi viikon tavoitteista.

Jatkan harjoituksia. Vakavasti harkitsen jo Memory Beltin hankkimista. Se sopisi ehkä paremmin uintiharjoitteluun ja pitkiin päiväretkiin.

Muutamalla viimeisellä kävelylenkillä vanha Polar on näyttänyt ihmeellisiä lukemia, joten mittari on varmaan tullut tiensä päähän. Ainakin se pitää viedä taas perusteelliseen huoltoon, jos sitä haluaa käyttää.  Intersportissa on ollutkin jonkinlainen kampanja eri mittareista ja olen hakenut sieltä esitteitä eri merkeistä. Nyt uusi mittari on ostettu ja sen käyttöä on opeteltu muutama päivä.

Uusi mittari on Suunto t4d GPS pack, jossa on sykemittarin lisäksi mukana paikannuslaite ja tikku harjoitustietojen siirtoa varten. Tänään pääsin ensimmäisen kerran kunnolla harjoittelemaan mittarin käyttöä – tällä kertaa vielä ilman gps-paikannusta.

Ensimmäiset kokemukset ovat todella hyvät. Mittarin valikkotasot ovat hyvin erilaiset kuin mihin olen Polareita käyttäessäni tottunut. Mittarit ovat kovasti kehittyneet vuosien aikana ja uusi Suunto sisältää paljon uusia  ja hyödyllisiä toimintoja. Vihdoinkin olen tainnut löytää myös parhaan liikuntapäiväkirjan. Nyt saan erittäin helposti siirrettyä harjoitukset palveluun muutamalla napin painalluksella ja yhden harjoituksen eli moven jakaminen on erittäin helppoa mihin tahansa mediaan.

Nyt minun ei tarvitse kirjailla tuloksia moneen kertaan, kun niiden jakaminen on helppoa. Alankin taas julkaisemaan harjoitteluista viikkottaista seurantaa.

 

Maanantai:

  • lepo (polvi kipeä)

Tiistai:

  • uinti noin 35 min, 500 m

Keskiviikko:

  • lepoa

Torstai:

  • lepoa

Perjantai:

  • kahvakuulailu 1 h
  • kävelyä 30 min

Lauantai:

  • keppijumppa verryttelynä
  • venyttely jalkateristä kämmeniin ja niskaan, yhteensä 30 min

Sunnuntai:

  • tasainen kävely ja pari sprinttiä 1h 8 min
  • kevyt venyttely

Pääsinkin kokeilemaan kahvakuulailua jo tällä viikolla. Jouduin siirtämään aiemmin varaamaani tuntia polvivaivan takia, mikä on ainutkertaista minulle. Tämäkään päivä ei alkanut lupaavasti – pari päivää on vatsassa möykännyt jokin pöpö ja lähdin tunnille lähes tyhjin vatsoin. Matkalla nappasin hieman kaupasta ruokaa, jotta energiaa olisi elimistössä edes vähän.

Voin tämän yhden tunnin jälkeen jo sanoa, että ei tarvitse yhtään epäillä kahvakuulailun sopivuutta itselleni. Tämä sattui kuin nenä päähän tai nyrkki silmään – kaikki natsasi kohdalleen aivan loistavasti. Toki voimatasot ja kestävyys ovat vielä vähäiset, mutta tekniikoiden kanssa minulla ei ollut suuria ongelmia. Tästä on myös kiittäminen erinomaista opettajaa, jonka selkeä ja havainnollinen opetustyyli teki kaiken kovin helpon tuntuiseksi. Tämän vuoksi ehdimme käydä läpi useita liikkeitä vain tunnin aikana.

Perstekniikalla mennään

Minun voimani piilee pakaralihaksissa ja suurissa jalkalihaksissa. Tästä tuntui olevan selkeästi hyötyä liikkeiden suorittamisessa. Toisekseen minulle itselleni tuli mieluisana yllätyksenä myös olkapäiden ja käsivarsien erinomainen liikkuvuus, eikä varmaan rytmitajusta ja koordinaatiosta ollut haittaa. Tasapainoa, keskivartalon voimaa ja kehon hallintaa toki pitää treenata, mutta siksihän minä tätä haluaisin tehdä.

Tunti oli todella intensiivinen ja keho tuntui olevan aivan pilvessä hyvänolon vuoksi. Tässä on kyllä laji, joka vetää vertoja potkulautailun flow-tuntemuksille. Kotimatkaa tein aluksi kävellen, mutta 1,5 tunnin treenaamisen jälkeen kehon energiat alkoivat loppua. Päivän ensimmäisen kahvikupin ja lepohetken jälkeen jatkoin bussilla kotiin.