Potkua kuntoon

Archive for Toukokuu 2011

Minä aloitin tämän kertaisen jakson 11.05.2011 eli toukokuu sisälsi 21 päivää kulutuksen ja ruokailun tarkkaa seurantaa. Tämä jakso – 21 päivää – on usein mainittu ajanjaksona, jolloin toiminnasta muodostuu vakiintunut tapa. Ehkä siinä on vinha perä. Merkkailu tuntuu ainakin päivä päivältä helpommalta ja vaivattomammalta.

Alussa ei tietenkää kaikki ollut aina niin helppoa. 21 päivästä 3 jäi syystä tai toisesta merkkaamatta ja silloin annoin itselleni tavallaan luvan syödä vapaammin kalorirajoitukset unohtaen. Tämän luvan annettuani palasin heti seuraavana päivänä normaaliin merkkailuun. Tämä toiminta kannatti, sillä nyt minä pystyn arvioimaan syitä näihin lipsumisiin ja toisaalta näen yhden vapaapäivän merkityksen kokonaisuuden kannalta.

Aloituspaino 92,2 kg ja kuukauden lopussa 89,7 kg. Vähennystä siis 2,5 kg, joka on suurelta osin toki vettä. Tärkeä huomio on kuitenkin se, että vartalon ympärysmitat lähtevät jo tässä vaiheessa kaventumaan, joten aivan radikaaleja muutoksia ei ruokavalioon tarvita. Tämän vahvistaa myös kuluvan kuun alkupäivät.

Toukokuun keskimääräinen kulutus ja ruokavalio:
Kokonaiskulutus 2509 kcal /päivä, josta liikuntaa 571 kcal
Syöty keskimäärin 1857 kcal, josta vaje -653 kcal
Proteiineja 127 g, 27%
Hiilihydraatteja 206 g, 44%
Rasvaa 58 g, 29%

Tässä ovat varsinaiset tulokset. Koetan vielä oman oppimisen kannalta syventyä joihinkin ilmiöihin, joihin törmäsin jo ensimmäisen kuukauden aikana. Tämä on oikeastaan todella antoisaa, kun ymmärtää tämän merkkailun varsinaisen tarkoituksen. Pienestä vaivasta viis.

”Any discussion about optimal calorie intake is really a total waste of time – unless you are actually counting the calories! Unless you have done this in writing, and over a significant period of time (4-12 weeks), any discussion of this nature is purely academic. Don’t kid yourself – get out your diary, buy a calorie/nutrient counter book and do yourself a favor; get to really know what you are doing – and more importantly – what the result of this specific combination is.”

Ian King, strength coach & author of “Get Buffed”

Mainokset

Maanantai:
lepoa

Tiistai:
kävelyä 1h 32 min

Keskiviikko:
kävelyä ja 2 kertaa hölkkää 46 min

Torstai:
pyöräily 1 h 7 min ja 16,5 km

Perjantai:
pyöräily 1h 15 min ja 16 km

Lauantai:
lepoa

Sunnuntai:
kävely 2h 10 min

Minä voinkin jonkin aikaa luetella ostokseni kauppalapusta, jos joku on siitä kiinnostunut. Minä olen suhteellisen ”suoraviivainen” ruoanlaittaja. En viitsi juuri kokeilla varsinaisia reseptejä. Ruoka ohjataan ääntä kohti tasaisesti pitkin päivää:

grillattu broileri
loimulohi filee
paketti kultakalkkunaa
salaattijuustoa kaksi pakettia (8% ja 17%)
mustikkainen maitorahka 500g
kevytmaito luomu 1 litra
raejuusto 400 g
pakastevihanneksia 4 pussia
villitomaatteja luomu 250g
airwaves purukumi ja muovikassi

pussi keveni 35 erkkiä

Toukokuuta on jäljellä vielä viikon verran. Tämä aika mennään täysin vanhalla reseptillä. Tärkeintä on todella kirjata mahdollisimman tunnollisesti kaikki tieto Kalorilaskuriin. Keskityn suorittamaan tietyt asiat tarkasti:

  • koetan jakaa energian tasaisesti jokaiselle aterialle
  • en jätä aterioita väliin ja syön säännöllisin väliajoin
  • proteiinien ja rasvan määrä täyttyy
  • ravintopiirakka on suurinpiirtein oikean mallinen
  • kalorivaje on suunnitelman mukainen

Tuossa onkin ihan riittävästi jo tehtäviä. Pohjimmainen tarkoitus on pysyä mahdollisimman aktiivisena, syödä riittävästi, poltella rasvoja hitaalla liekillä ja säilyttää mahdollisimman paljon nykyistä lihasmassaa. Tulosten avulla selviää, kuinka se onnistuu näillä eväillä

Nyt tekemään päivällistä….

Kaloreita

Posted on: 23.05.2011

Tällä hetkellä projekti pyörii mukavasti eteenpäin. Vihdoin aloitin päivittäisten ruokailujen kirjaamisen Kalorilaskuri.fi palveluun. Sain perusteltua itselleni, miksi kaloreiden kirjaaminen on tarpeellista ainakin omalla kohdallani. Tällä tavalla saan kerättyä todellista tietoa omasta energiankulutuksestani ja nauttimastani ravinnosta. Ennen kaikkea voin tarkkailla vaikutusta paljon luotettavammin ja tehdä oikeanlaisia korjausliikkeitä tarpeen mukaan.

Nyt on menossa jo projektin 13 päivä ja ensimmäisiä tuloksia voi jo tarkkailla palvelun omien raporttien avulla. Näyttäisi siltä, että syön aavistuksen verran liian vähän tai arvioimani energiankulutus ei aina osu kohdalleen. Haastellisen ruokailusta tekeen sen, että aktiivisuus vaihtelee suuresti viikon sisällä. Pitkäkestoisen ja rankan potkuretken jälkeen vietetään ehkä ansaittua lepopäivää ketarat oikosenaan, jos jalkalihakset huutavat hoosiannaa. Tästä aiheesta varmaan kirjoittelen jatkossakin.

Maanantai:
kahvakuulailu 33 min

Tiistai:
pitkä kävelyretki 18 km ja 4,5 h

Keskiviikko:
lepoa

Torstai:
kevyttä kävelyä 1h 9 min

Perjantai:
lepoa

Lauantai:
lepoa

Sunnuntai:
potkulautailu 40 km ja 4 h

Maanantai:
lepoa

Tiistai:
pyöräilyt 27 km ja 1h 45 min

Keskiviikko:
kahvakuulailu 34 min
pyöräily 18,5 km ja 1h 14 min

Torstai:
lepoa (kotiaskareita)

Perjantai:
pyöräilyt 22 km ja 1h 25 min

Lauantai:
pyöräilyt 28 km ja 2,5 h

Sunnuntai:
lepoa