Potkua kuntoon

Archive for kesäkuu 2011

Täytynee välillä kirjoitella myös kuntoiluasiaa. Tahtoo vain olla niin, että ruokavalio vie tällä hetkellä suurimman osan ajatuksistani. Asiat eivät vielä suju niin automaattisesti, etteikö jatkuvasti tarvitsisi valvoa ruoka-aikoja ja annosten kokoja. Aika hyvä näppituntuma alkaa toki löytymään. Kun suunnittelen annoksen ihan jääkaapin ovelta, se myös Kalorilaskurin mukaan on useimmiten juuri oikeanlainen. Hienoa.

Piti kirjoittaa siis kuntoiluista. Kilometri-nististä onkin äkkiseltään muotoutunut ”cardio”-urheilija. Tämä tarkoittaa sitä, että suoritan treenini vaihdellen sykealueita raskaasta keveään ja käytän tässä apuna Suunto virtuaalivalmentajan antamia vinkkejä. Tämä tietenkin edellyttää sykemittarin päivittäistä käyttöä.

Entinen kilometri-nisti tosin aina pyrkii esiin, sillä lenkit tuppaavaat venymään suunniteltua pitemmiksi ja usein myös hieman liian tehokkaiksi. Tässä käytän apuna myös eri lajien vuorottelua. Olen tehnyt kävelylenkkejä, pyöräillyt sekä potkutellut. Vielä pitäisi löytää kahvakuulailuille luonteva kolo harjoitusohjelmaan.

Potkulautailu edustaa tässä vaiheessa vielä tehoharjoittelua sykealueen yläpäästä. Kävelylenkit ovat taasen joko leppoisan helppoja tai ripeän reippaita. Pyöräily varmaan olisi kaikkein joustavin laji edustaen harjoittelun koko skaalaa, mutta minä en oikein malta pitää pyörälenkkejä kevyinä. Tässä esim. tuuli usein vaikuttaa salakavalasti tehden lenkistä raskaamman.

Pari edellistä pyörälenkkiä ovat olleet oikeastaan hyvin nautittavia ja onnistuneita. Ensinnä tarkasti sykevalvonnassa suoritettu kevyt lenkki hieman mäkiselläkin reitillä. Aika ja teho pysyivät hallinnassa oikein hienosti. Minä osaan ajaa kevyesti.

Seuraava lenkki meni suunnitelman osalta pipariksi, mutta se oli silti äärimmäisen nautinnollinen. Pyöräilykärpänen vain sattui nappaamaan oikein kunnolla ja minua ei pidätellyt mikään. Ajoin ensin kaupungin laidalta noin 9 km pitkän lenkin kaksi kertaa erittäin napakalla tempolla ja sitten hieman mutkan kautta letkeä jäähdyttely kotiin. Tämän lenkin päätteeksi ”tanssin” myös kotimäen ylös jyrkimmältä sivulta käyttäen silti tasamaan vaihdetta. Mäki meni helposti, mutta sykekin nousi lähelle maksimia ja toinen kotimäistä piti vielä kiltisti taluttaa. Tästä lähtien ajetaan ainakin ensimmäinen mäki varsinaisella kuntolenkillä ylös asti. Jospa se toinenkin mäki menisi pian.

Kahvakuulailusta vielä sananen. Olen ajatellut jakaa harjoitteluni näin kesäaikaan kahteen osaan. Aamusella kahvakuulailu tilaisuuden tullen ja illemmalla toinen harjoitus kestävyyslenkkinä. Harjoittelun kuorma ei saisi toki paljoa suurentua, joten yksittäinen harjoitus olisi sitten lyhyempi. Katsotaan kuinka tämä toteutuu ja kuinka hyvin tätä jaksaa.

Näillä mennään taas.

Mainokset

Maanantai:
Kahvakuulailu 50 min, TE 3.5

Tiistai:
Pyöräilyjä 2h 18 min ja 34 km, TE 3.0

Keskiviikko:
Polvipunnerruksia ja ylävartalon lihaskunto noin 15 min

Torstai:
Potkulautailu 1h 19 min ja 16 km, TE 3.7

Perjantai:
Kävelylenkki 2h 18 min, TE 3.0

Lauantai:
Voimaharjoittelu; vatsalihakset, olkapäät noin 20 min
Pyörälenkki 1h 53 min ja 27 km, TE 2.1

Sunnuntai:
Lepopäivä kotiaskareita tehden